Atraktivita F1 klesá. Experti se obávají pokračující nadvlády Mercedesu, míní Richtr
Jedenáct týmů, rekordních jednadvacet závodů, nový systém kvalifikace a po dlouhé době snad i pořádný boj mezi jezdci i v Poháru konstruktérů. Startující sezona mistrovství světa formule 1 slibuje prolomit několikaletou fanouškovskou nudu a důkaz by měli hlavně piloti stáje Ferrari přidat už v nedělní Velké ceně Austrálie.
„Pravdou je, že v posledních dvou letech jsme se s ohledem na výkony Mercedesu ocitli na dně pomyslné sinusoidy atraktivnosti. Půlka odborné veřejnosti se obává, že jeho dominance bude pokračovat i v letošní sezoně,“ shrnuje expert a komentátor F1 Tomáš Richtr hlavní důvody odlivu přízně fanoušků od královny motorsportu.
Ty se datují minimálně dvě sezony dozadu, ve kterých Mercedes vyhrál pokaždé šestnáct závodů, což se předtím žádné jiné stáji nepovedlo.
„Základ pro současný úspěch Mercedesu byl založen už někdy v roce 2009. V době nástupu hybridních motorů před dvěma lety měl Mercedes ve srovnání s ostatními týmy obrovský technologický náskok. Až úplně neuvěřitelný. Z toho dnes těží a ostatním silným automobilkám, jako jsou Ferrari, Honda, možná bude trvat ještě nějakou dobu, než tuhle ztrátu doženou,“ míní Richtr.
Ferrari výkonnostně dožene Mercedes možná až v roce 2017, tvrdí komentátor F1 Tomáš Richtr
Technologický náskok Mercedesu by ale letos neměl být už tak výrazný. Částečně to potvrzují výsledky březnových testů z Barcelony, ačkoli se při nich Mercedes úzkostlivě vyhýbal použití nejměkčích směsí pneumatik, které mají sloužit hlavně pro kvalifikace.
„Ferrari dělá krůček po krůčku. Udělalo výkonnostní krok ze sezony 2014/15, letos udělá další. Svědčí to o kontinuitě, ale může se stát, že si budeme muset počkat třeba až do roku 2017, než budou Mercedes a Ferrari skutečně padesát na padesát vyrovnanými týmy,“ potvrzuje Richtr slova nevýkonného ředitele Mercedesu Nikiho Laudy.
Ten řekl, že Ferrari nyní ztrácí na jeho tým dvě desetiny sekundy. Jenže i Lauda použil v této větě slovní spojení „už jen“.
Hon na Hamiltona aneb 7 věcí, které potřebujete vědět před startem 67. sezony F1
Číst článek
O to zajímavější bude sledovat úvodní závod sezony. Jak vyplývá z průzkumu datových žurnalistů Českého rozhlasu, historie mluví o tom, že pokud obě formule jedné stáje obsadily v premiérovém závodě první dvě místa, tým vždy vyhrál Pohár konstruktérů a jeden z jeho jezdců se stal navíc mistrem světa.
V šesti ze sedmi případů to byl navíc ten, který v Austrálii vyhrál. Ferrari má tedy ve snaze zastavit rozlet Mercedesu o motivaci postaráno. A fanoušci snad zaděláno na víc než na poslední dobou už všední pohled na souboje dvou pilotů stáje Mercedes o vítězství.