Největší koště na Tour? Voiture balai!

Trať každé etapy cyklistické Tour de France dojede pokaždé jako úplně poslední. Není to cyklista, není to vlastně ani auto. Je to mikrobus, kterému se v překladu trošku nepřesně říká sběrný vůz. Doslova je to totiž auto-koště. A jen tak mimochodem, o zametač opravdu nejde.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

smetak.jpg

smetak.jpg

Tour de France to auto vlastně skoro nepotřebuje. Ale hýčká si ho a diváci ho milují. Cyklisté už méně, mezi nimi je to asi nejméně oblíbené doprovodné vozidlo. Voiture balai, které jezdí jako úplně poslední ze všech v koloně Tour, letos slaví významné životní jubileum – můžeme-li to tedy o autu říci.

„Sběrný vůz je tu teď už sto let,“ říká Alain Daniel, který jej řídí na Tour de France letos pošesté a vysvětluje: „na prvních Tour totiž nic takového nebylo a někteří cyklisté podváděli. Nasedali do doprovodných aut, vysedali o pořádný kus dál a pak dojížděli do cíle, aniž by absolvovali celou porci etapy. Toto vozidlo pořadatelé zavedli kvůli regulérnosti závodu.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Voiture balai na Tour de France

Zachránce ze smetiště

Alain Daniel jezdí společně s jedním z komisařů závodu, který vždy odebere číslo cyklistovi, který vzdá. Ale závodníci už na Tour služeb mikrobusu s tmavými skly nevyužívají. Když vzdají, nasedají do týmových aut: „Za poslední tři roky jsem ve sběrném voze nikoho neměl. Ale jezdím i na jiné závody než je Tour, a tam býváme celkem narvaní, často máme do posledního místa obsazeno.“

Ale na letošní Tour jednomu cyklistovi sběrné auto výrazně pomohlo. V podstatě proti své funkci. Brita Davida Millara, který se trápil v jedné z alpských etap, zachránil Alain Daniel před odstoupením ze závodu. Millarovi bylo špatně, trápil se daleko za pelotonem. Když se jeho stav zlepšil, Daniel mu podával bidony a jídlo. A také vydatně fandil.

„Na Col de la Madeleine jsem ho celý ten výjezd povzbuzoval, protože jel stejně rychle jako grupetto. Ve sjezdu už jsem s ním nebyl, nemohl jsem s autem tak riskovat. Posledních pět kilometrů jel jako časovku. Jsem moc rád, že to dokončil,“ vysvětluje Alain Daniel.

Millar se dokonce vešel do časového limitu, takže mohl druhý den v závodě pokračovat. Vůči řidiči „smetáku“ přetékal Brit vděkem.

Smeták bez koštěte

Mimochodem, jak to, že nemá Alain Daniel na svém voze přidělané skutečné koště, tak, jak se to dělává?

„Loni jsem dostal super dáreček. Naprosto originální. Všechno se vyvíjí, tak mi kolegové věnovali vysavač. Že prý koště už je staré a vysavač moderní. Byla to taková legrace, ale za dobu, co jsem na Tour, nikdy jsme na autě koště neměli,“ přiznává absenci doplňku Alain Daniel, muž, který koště řídí.

Tomáš Kohout, Michal Jurman Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme