Ondřej Bank ladí před začátkem sezony detaily. Pomáhá mu i aerodynamický tunel

Sjezdař Ondřej Bank se snaží před nadcházející sezonou nic nepodcenit. Před prvními závody Světového poháru proto se svým týmem zamířil do aerodynamického tunelu, aby tam vyladil poslední technické detaily před odjezdem do Ameriky, kde bude bojovat o první letošní světové body.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ondřej Bank během testování v aerodynamickém tunelu

Ondřej Bank během testování v aerodynamickém tunelu | Foto: Jan Kaliba | Zdroj: Český rozhlas

„Testujeme hlavně kombinézy, ale soustředíme se i na další aerodynamické věci jako je například na chránič páteře. Představu o tom, co by mělo být lepší a rychlejší sice máme, ale chceme si to ověřit,“ vysvětluje Ondřej Bank důvody testování v aerodynamickém tunelu.

Zkoušení zde probíhá tak, že se Bank v kompletní závodní výbavě postaví na plošinu, která je speciálně upravena pro uchycení lyží. Poté, co český reprezentant zaujme sjezdařský postoj, je spuštěn velký větrák a snímače měří odpor lyžaře vůči větru.

„Sílu odporu měříme v newtonech. Je rozhodující jen jeden směr, kterým je právě ta odporová síla. Náš tunel funguje pro různá použití. V tuto chvíli používané uchycení lyží je pouze jednoúčelové zařízení. Jezdí sem testovat například i cyklisté, bobisté či sáňkaři,“ říká zaměstnanec Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Jan Červinka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o testování Ondřeje Banka v aerodynamickém tunelu zjišťoval Jan Kaliba

Každá sekvence, během které lyžař čelí větru o rychlosti přesahující 120 km/h, trvá asi tři minuty a všechno se natáčí na kameru. Mezitím Tomáš Bank, bratr a trenér Ondřeje Banka, zaznamenává doplňkové údaje důležité pro vyhodnocení výsledků.

„Zatím se zdá, že kombinéza ovlivňuje rychlost závodníka mnohem více než všechny ostatní komponenty. Rukavice, helma nebo brýle mají také vliv, ale hlavní roli hraje právě kombinéza," sdílí nové poznatky Tomáš Bank.

„S testováním jsem spokojen. Potvrdila se mi fáma, že rozdíl mezi starou a nepoužitou kombinézou může dělat v cíli závodu až tři desetiny. Z toho vyplývá, že je třeba kupovat na každé závody novou,“ přesvědčil se v pražských Letňanech dvojnásobný medailista ze závodů Světového poháru.

Jan Kaliba, Jakub Knoll Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme