Monopol na data o jízdních řádech končí. Vyhledávání bude jednodušší

Ministerstvo dopravy už nemá monopol na data o jízdních řádech. Seznam.cz totiž přebírá populární mobilní aplikaci Pubtran, která slouží k vyhledávání spojů hromadné dopravy. Firma se několik let přela se společností Chaps, která data spravuje. Ta Seznamu neposkytla podklady, které by mohl automaticky zpracovat, a zahrnout je do vyhledávání.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ekobus - zastávka MHD

Ekobus - zastávka MHD | Foto: Ladislav Bába

Výhradní právo na používání dat kritizovala léta odborná veřejnost. Před dvěma roky si dokonce kvůli tomu anticenu ankety Křišťálová lupa přebral mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold. A tehdy přímo na pódiu slíbil:

„Po připomínkovém řízení je projednaná s ÚOHSem vyhláška, která od příštího roku zajistí, že k datům o jízdních řádech budou mít přístup všichni zájemci.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministerstvo dopravy už nemá monopol na data o jízdních řádech. O výhodách otevřených dat mluví šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek

Ministerstvo dopravy vyhlášku skutečně přijalo.

„Je tam drobný detail. Platnost části, která říká, že se mají data zveřejňovat veřejně ve strojově čitelné podobě, aby se dala automaticky zpracovávat, byla posunuta až na 1. září 2015. Takže nejdůležitější část vyhlášky v platnost teprve vstoupí,“ říká šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek.

Podle něj to ale stále ještě neznamená, že data budou veřejně přístupná ve strojově čitelné podobě. Zatím se neví, jestli bude data spravovat i nadále firma Chaps, nebo jestli ministerstvo bude muset vyhlásit nějaké výběrové řízení.

„Data by mohly využívat i jiné firmy, dají se na nich stavět zajímavé aplikace. Proto je dobré, aby byla otevřená. Jsou to data, která sbírá stát. Ten sběr si trochu platíme i z našich daní,“ vysvětluje.

Seznam.cz zároveň ode dneška zavádí - zatím beta verzi - vyhledávání spojů i do svých map.

Jízdní řády tramvají | Foto: Tomáš Adamec

Kombinuje přitom pěší dopravu s veřejnou dopravou, a proto je možné plánovat cestu z konkrétního místa v mapě do jiného a není přitom nutné plánovat ji jen ze zastávky na zastávku.

„Seznam obešel omezení a začal data sbírat ve volně přístupné podobě, které firma Chaps na internetu zveřejňuje. Začal je zpracovávat, což je pro něj náročné, ale je vidět, že když se chce, tak to jde. A mohou na tom vznikat velmi zajímavé aplikace pro uživatele,“ dodává Slížek.

Chaps se stal monopolním správcem dat o jízdních řádech dopravců v roce 2001 na základě smlouvy s ministerstvem dopravy. Firma se zavázala, že bezplatně povede Celostátní informační systém o jízdních řádech (CIS) a za to bude moci s daty neomezeně nakládat. Od roku 2007 data exkluzivně prodává společnosti Mafra pro její aplikaci Idos.

Alžběta Havlová, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme