Retro výrobky zažívají boom. Češi stále častěji pátrají v regálech po tradičním zboží

Pamatujete si ještě mléko v sáčku nebo třeba stavebnici Merkur? Retro všeho druhu, od jídla až po hračky, je zase v módě. Stále víc obchodníků se proto v posledních letech snaží vsadit právě na vzpomínky a tradici. Podnikat se dá třeba i v retro cestování.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cestovní retro radiobudík

Cestovní retro radiobudík | Foto: Jaroslav Petříček

Eliška Kubečková se probírá stojanem plným barevných šatů. „Tady vidíte naše nejoblíbenější, jsou to šaty puntíkované,“ ukazuje, jaké retro kousky jsou mezi zákaznicemi ty nejžádanější.

Nejdříve to byla zábava, až postupem času se z koníčku stalo i výhodné podnikání. „Začínala jsem fakt úplně s minimálním kapitálem, měla jsem jenom pár kusů, všechno původně bylo jen na objednávku,“ dodává Kubečková.

Přehrát

00:00 / 00:00

Proč se obchodníci pouštějí do retro podnikání, zjišťovala redaktorka Zuzana Švejdová

S novým designem se vrací třeba i oblíbené botasky nebo prestiže. Retro ale není jen výsadou oblečení. Lidé se při nákupech znovu vracejí i ke stálicím v jídle.


Například Pribináček nebo třeba kofolu si lidé do nákupního košíku dávají už skoro šedesát let. Na sentiment zákazníků a tradici proto sázejí i obchodní řetězce. Do svojí nabídky tak znovu zahrnují třeba žvýkačky Pedro nebo taky dezert Metro.

„Pokud to technologická výroba dovolila, byly receptury i obal původní,“ říká mluvčí jednoho z velkých obchodních řetězců Jitka Vrbová.

Nutná je dobrá propagace

Spoléhat se na emoce zákazníků ale nestačí. Aby retro zboží znovu prorazilo, musí firmy vynakládat dostatek peněz na jejich propagaci. Jedním z úspěšných triků, jak znovu zaujmout zákazníky, jsou obaly, slogany a loga.

„Musí mít to, co dělá značku značkou. Naplňovat ten její emočně symbolický význam, který pro nás ta značka má. Pozitivní emoce vždycky hrají důležitou roli. Nejviditelnější je to samozřejmě na logu,“ potvrzuje specialistka přes marketing Jitka Vysekalová.

„Dovolená jako tenkrát"- přesně na takový slogan vsadila i jedna česká cestovní kancelář. Její klienti se totiž vracejí do doby odborářských rekreací ROH. Na zájezd se vydala i Irena Zieglerová se svojí kamarádkou.

„Ta recese je už jenom v tom, že se to jmenuje ‚Jako tenkrát‘. Byly to takové záležitosti jako ranní rozcvička, ranní budíček,“ popisuje Zieglerová.

Retro zboží ale neznamená retro ceny. Zatímco v 60. letech se třeba remoska prodávala za necelé dvě stovky, dnes za ni lidé zaplatí i čtyři tisíce korun.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme