Studenti stále nemají zájem o technické obory. Vláda chce oblast v příštím roce podpořit

Vláda chce v příštím roce podpořit nové technické obory, například energetické inženýrství. Zajistit chce také více učitelů odborných předmětů na odborných školách. Průmyslníkům to dnes slíbila ministryně školství Kateřina Valachová z ČSSD.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kateřina Valachová, ČSSD

Kateřina Valachová, ČSSD | Foto: Filip Jandourek

„Ráda bych podpořila zejména nové vznikající obory elektrotechnického inženýrství a další zajímavé inovativní obory budoucnosti. Chci se soustředit na podporu technického vzdělávání na vysokých školách a na jejich propojení se zaměstnavateli. Máme pro to evropské prostředky,“ řekla ministryně školství Kateřina Valachová.

Chce také zajistit, aby středním školám nechyběli lidé na výuku odborných předmětů. „Chtěla bych učinit legislativní změny, abychom zlepšili podmínky a počet učitelů odborných předmětů na středních odborných školách," uvedla.

Přehrát

00:00 / 00:00

Studenti stále nemají zájem o technické obory. Vláda chce oblast v příštím roce podpořit. Podrobnosti zjišťovala Věra Masopustová

Žáci a studenti nemají dlouhodobě o technické obory zájem. Situaci měla změnit například letošní kampaň Rok průmyslu a technického vzdělávání, která v dnešních dnech končí.

Svaz průmyslu a dopravy připravil pro žáky a studenty všech stupňů škol v rámci tohoto projektu na 400 akcí.

Formou hry například poznávali přírodní vědy nebo se věnovali různým pokusům a soutěžím.

Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák upozornil, že situace s nedostatkem technicky vzdělaných lidí se mění pomalu. V Česku jich je tak pořád méně, než by firmy potřebovaly. Chybí pracovníci v elektrotechnice i strojírenství. Podle Hanáka je přitom Česká republika superprůmyslovou zemí.

„Někteří moji nepřátelé pořád tvrdí totální nesmysly, že Česká republika je montovna. Je to lež, my tady máme výzkum, vývoj, inovativní oblasti skoro ve všech odvětvích i průmysl. Umíme vyrobit ve vysoké světové kvalitě věci od jehly až po lokomotivu,“ vysvětluje Hanák.

Důležitá je matematika

Absolventi technických oborů mají také větší šanci najít dobré zaměstnání. Nejlepší studenty si firmy vybírají už během studia.

„Už na bakaláři je spousta nabídek práce, když jste student technických oborů. Když máte nějakou praxi, tak jich máte ještě o něco víc,“ potvrdil student strojnické fakulty Českého vysokého učení technického v Praze Ondřej Hladík.

Na závěrečné konferenci k Roku průmyslu a technického vzdělávání se také hodně debatovalo o matematice. Ještě pořád prý není dost učitelů, kteří by ji učili s takovým nadšením, aby si ji zamilovali i jejich žáci.

Matematika je přitom u technických oborů základ, upozornil Vladimír Kebo z Vysoké školy báňské - Technické univerzity v Ostravě.

Poslanci teď mají na stole vládní návrh novely školského zákona, který mimo jiné počítá se zavedením povinných přijímacích zkoušek z matematiky a češtiny na maturitní obory a povinnou maturitou z matematiky.

Průmysl jako továrny a pásová výroba

Podle listopadového průzkumu agentury Ipsos je technické vzdělávání spojováno s moderními technologiemi a obory, průmysl je ale vnímán ve spojení s továrnami, komíny a pásovou výrobou. Na otázky odpovídala přibližně tisícovka rodičů dětí na základních a středních školách.

„Chtěl bych, aby lidé ve spojení s průmyslem řekli inovace, technologie, IT. V tom vidím obrovský prostor pro zlepšení," poznamenal viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar po zveřejnění výsledků průzkumu.

U středních i vysokých škol uvedli rodiče jako nejdůležitější kritérium možnost uplatnění v praxi. Většímu zájmu o technické obory naopak podle průzkumu brání například skutečnost, že děti ani rodiče příliš nevědí, co si pod jednotlivými obory představit. Odrazuje je také náročnost technických oborů.

Vedle spolupráce škol a firem jsou podle rodičů nejlepší cestou k podpoře zájmu o technické obory technicky zaměřené kroužky už od základních škol.

Věra Pfeifferová, Anna Jadrná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme