Poslanci se přeli o zpožďování dopravních staveb. Na ničem se neshodli

Vláda podle pravicové opozice ohrozila svou nečinností výstavbu dopravních staveb za více než 261 miliard korun. O budování dopravních staveb a jejich vlivu na životní prostředí diskutovali poslanci na mimořádné schůzi. Vyvolala ji pravicová opozice, tedy TOP 09 a ODS. Po dvou hodinách ale sněmovna jednání přerušila a žádné usnesení nepřijala.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní značení, práce na silnici

Dopravní značení, práce na silnici | Foto: Filip Jandourek

Problémy s posudky dopadů na životní prostředí (EIA) mají stavby, které je získaly podle zákona z roku 1992, tedy z doby před vstupem Česka do Evropské unie. EU proto starší posudky neuznává a žádá nové.

„Můžeme oprávněně kritizovat špatnou činnost zejména ministra životního prostředí a ministra dopravy, ale to není důvod pro to, abychom svolali mimořádnou schůzi. Chceme najít řešení. V tomto případě je to podle názoru ODS jasný český národní zájem, že potřebujeme budovat klíčové stavby,“ řekl Zbyněk Stanjura, předseda poslanců ODS a exministr dopravy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslanci se přeli o zpožďování dopravních staveb. Mimořádnou schůzi sněmovny vyvolala pravicová opozice, podle které vláda ohrožuje výstavbu projektů za stovky miliard. Více Jana Čermáková

Ministr životního prostředí z hnutí ANO Richard Brabec před poslanci obvinění z fatálního selhání odmítl s tím, že se podařilo v Bruselu dojednat výjimky a zachránit evropské peníze. S kritikou nesouhlasí ani ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok.

„Neměli bychom trávit tolik času tím, abychom si říkali, kdo na co upozorňoval, kdo co zapříčinil, proč to udělal a proč ne. To, že se dlouhodobě staví, co je připravené, a ne to, co by bylo potřeba, není zapříčiněno jen EIA, má to mnohem hlubší kořeny v celém systému stavebního řízení a dalších kroků,“ prohlásil.

Podle premiéra a šéfa ČSSD Bohuslava Sobotky vláda problém řeší. Pro 11 klíčových staveb chce připravit nový zákon.

„Vybrali jsme 11 nejdůležitějších dálničních a železničních staveb, kde jsou vykoupené pozemky, kde už je vysoká fáze přípravy a na potvrzení staré EIA u těchto staveb chceme udělat speciální novelu zákona o posuzování vlivu na životní prostředí,“ uvedl.

Vedle obchvatu Českých Budějovic a části Pražského okruhu jde například i o pokračování královéhradecké dálnice D11 nebo obchvat Frýdku-Místku.

I takový nový zákon ale bude muset posoudit Evropská komise, aby na stavby bylo možné čerpat evropské peníze. Kdy se poslanci k jednání o dopravní infrastruktuře vrátí, není jasné.

Jana Čermáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme