Sněmovna podpořila návrh na rychlejší výstavbu energetických sítí

Bloky jaderných elektráren v Temelíně nebo jezy na Labi by se mohly stavět rychleji. Poslanci poslali do dalšího projednávání senátní návrh zákona, který zavádí stejná pravidla, která teď platí pro dálnice a silnice i na energetické a vodní stavby. Zákon by prohlásil jejich výstavbu za veřejný zájem. Ten by se ale týkal jen strategické infrastruktury.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba pražského dálničního okruhu

Stavba pražského dálničního okruhu | Foto: Tomáš Adamec

Zákon také umožní odkup dotčených pozemků za tržní cenu. Vyvlastnění zákon umožní jen v případě nedohody. Vláda ale s novelou nesouhlasí, kritizovali ji také někteří poslanci a nelíbí se ani ekologickým organizacím. Poslanci proto prosadili delší lhůtu na projednání ve výborech.

Přehrát

00:00 / 00:00

Novelu zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury na Rádiu Česko okomentovala koordinátorka Asociace ekologických organizací Zelený kruh Petra Humlíčková.

„Obecně je velký problém dopravní infrastruktury a blokování účelovými ekologickými organizacemi významných staveb jako je třeba Brno-Vídeň, R43, kde blokují peníze z Evropské unie, a to je velká škoda. Na druhou stranu je zákon trošku účelový a reaguje na situaci, která tady je, proto se i prodloužila lhůta. Protože i já jej nepovažuji automaticky za dobrý, musíme se o něm bavit. Je to trošku násilná cesta, ale bohužel je to reakce na špatnou situaci, která s výstavbou dopravní infrastruktury je,“ vysvětlil poslanec ODS David Šeich.

Zamítnutí návrhu předložil poslanec ČSSD Stanislav Křeček, sněmovna mu ale nevyhověla. Podle Křečka je novela v rozporu s evropskou legislativou, protože novela slučuje řízení o vlivu na životní prostředí s řízením územním a stavebním:

„Je to nešvar, že se předloží návrh zákon, který je zjevně v rozporu s Evropskou unií a při jehož přijetí by hrozilo, že přijdeme o dotace z Evropské unie. Takto nelze zacházet s EIA, to znamená s posuzováním vlivu na životní prostředí, a nelze toto spojovat do jiného stavebního řízení, jak se autoři domnívají. Beru, je třeba to spravit ve výborech, ale lepší by bylo, kdyby autoři takových návrhů zákona předkládaly už rovnou hotový zákon.“

Toto sloučení se nelíbí ani koordinátorce Asociace ekologických organizací Zelený kruh Petře Humlíčkové. Podle ní jde o nekoncepční řešení. „EIA určitě musí předcházet stavebnímu řízení. Lze mluvit o nějaké integraci do územního řízení, ale musí to být koncepční, promyšlené a ne napsané jednou větou v zákoně. To nebude fungovat.“

Věra Pfeifferová, Zbyněk Zykmund, Lenka Rafaelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme