Čeští piloti gripenů se vrací z Islandu. Do vzduchu vzlétli osmdesátkrát

Čeští piloti gripenů se o víkendu vrací z mise na Islandu. Vzdušný prostor ostrova střežili skoro měsíc. Zaskakovali za Kanaďany, kteří odletěli bojovat s islamisty. Sedmdesátičlenný kontingent narychlo vyslala česká vláda v polovině léta. Do ostré akce sice tentokrát nevzlétaly, cvičně se ale stíhačky vznesly k nebi víc než osmdesátkrát.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Český gripen v hangáru na islandské základně Keflavík

Český gripen v hangáru na islandské základně Keflavík | Foto: Evelyna Kulíšková

Z hangárů, takzvaných úlů na islandské základně Keflavík právě vyjíždí tři stíhačky gripen. Štíhlé šedé stroje skutečně trochu připomínají velké vosy. Vojenští návodčí je směrují na nedalekou runway. Letos na Islandu už naposledy.

Jeden za druhým letouny odstartovaly, nabraly výšku a rychle zmizely v mracích. Stačilo k tomu několik vteřin. Každému takovému startu ale vždycky předchází důkladná příprava. Stejně jako každé ráno se i tentokrát na poradu sešli letečtí technici: „Tak, třicátá. Dobré ráno pánové, projedeme si naši agendu. Včera jsme proskočili 36 a dneska 43, po letu doplnit olej."

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportérka Evelína Kulíšková sledovala poslední hodiny pilotů gripenů přímo na Islandu

O pár dveří dál mají svůj briefing také piloti. Ti zase probírají taktiku a tady na severu hlavně počasí: „Runway máme k používání 02. Aktivita ptactva je nízká. Sopečná činnost zůstává stejná."

Počítačová prezentace trvala sotva pár minut. Piloti očima přelétli odbornou předpověď a jakési číselné kódy. Nefouká. A tak je dobrý den na vzlet. Právě vítr je asi to jediné, co by mohlo gripeny zastavit. „Pokud vítr přesáhne nějakou hranici, tak je to hlavně zakázané," vysvětluje pilot Vladimír Málek.

Hangáry na islandské základně Keflavík | Foto: Evelyna Kulíšková

Katapultování do moře

Během pěti týdnů na Islandu se to ale nestalo. Zato hodně pršelo, byla zima a mlha. Na to všechno jsou ale čeští piloti vycvičení. Dokonce i na přežití v ledovém moři pro případ, že by se museli z letounu katapultovat. Zkoušeli si to při výcviku na gripeny ve Švédsku.

„Tam jsme byli vysazeni do moře, vyzvedával nás vrtulník. Nebylo to zlé. Máme tam téměř dokonalou výbavu - nafukovací vestu, člun, který se automaticky nafoukne. Ten máme přivázaný, aby nám ve vlnách nemohl uplavat," vyjmenovává mladý pilot.

A ukazuje i suchý neoprén, který izoluje teplo. Bez něj by pilot v dvoustupňové vodě přežil sotva pár minut.

Když se ale rozezní siréna k poplachu, musí všechny úvahy stranou. Do ostré akce se startuje do 15 minut.

Vladimír Málek i jeho kolegové takto zasahovali mnohokrát. Třeba předloni, když ruské bitevníky narušovaly vzdušný prostor Litvy. Nepovolené přelety letounů z Ruska hlásil také Island. Tentokrát se s nimi čeští piloti nesetkali. Na výzvy jsou prý ale připraveni pořád. Na severský ostrov by se měli vrátit za rok.

Evelyna Kulíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme