Chlapci a dívky prý potřebují při výuce odlišný přístup

Zatímco dívky zvládají učivo základní školy lépe, chlapci zaostávají. Podle některých sociologů to může mít vliv na jejich budoucí uplatnění v zaměstnání i na soukromý život. Navrhují proto přizpůsobit výuku malých dětí podle pohlaví.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Od ledna jeden prvňák a čtyři děti ze čtvrté třídy tráví společně školní výuku v malé třídě jedné radotínské vily

Od ledna jeden prvňák a čtyři děti ze čtvrté třídy tráví společně školní výuku v malé třídě jedné radotínské vily | Foto: Sdružená škola Robinson

Myšlenku odlišného přístupu ke vzdělání chlapců a děvčat aktivně podporuje třeba soukromá základní škola v Praze, kterou řídí Veronika Rybničková.

„V některých věcech můžete s chlapci jet rychleji a některé věci musíte více vysvětlovat. Stejně jako u děvčat. Něco je zkrátka baví víc,“ vysvětluje ředitelka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Chlapci a dívky vyžadují při učení odlišný přístup. Společná výuka dětí se přesto vyplatí. Podrobnosti přinesla redaktorka ČRo Petra Benešová

Inspiraci škola našla v zahraničí, kde některé instituce oddělují třídy pro chlapce a dívky. Je to prý způsob, jak už odmalička u dětí lépe rozvíjet jejich dovednosti.

Na rozdíl od běžné základní školy je ve třídách méně žáků a učitelé mohou pracovat s každým dítětem zvlášť. Děti se ale učí společně v jedné místnosti.

„Dneska mají děti projekt výuky demokratického občana,“ vysvětluje učitelka Barbora Kösslová. V první třídě, kde vyučuje, sedí kolem stolku pět dětí.

Tři dívky a dva chlapci malují ostrov, kde právě ztroskotali. Aby přežili, vytvářejí si pravidla, kterými se budou řídit na opuštěném místě. Podle Kösslové je cílem seznámit děti nenásilnou formou se základními pojmy ze státu a práva.

Společné třídy jsou důležité pro trénink vztahů

„Právě ty smíšené třídy mají velkou hodnotu pro sociální vývoj dětí a pro trénink vztahů mezi kluky a děvčaty,“ upozorňuje výhody společné výuky dětská psycholožka Václava Masáková. Rozdělování do oddělených tříd podle ní není nejlepší řešení.

Pro vzdělávání ve smíšených třídách je nadále náměstek ministryně školství pro oblast vzdělávání Jaroslav Fidrmuc z KDU-ČSL.

„Nevidíme jakýkoliv důvod pro to, abychom rozdělovali vzdělání na chlapce a dívky,“ říká náměstek.

Rozdíly mezi chlapci a dívkami ve vzdělávání popsala už v minulosti studie sociologů Petra Matějů a Natalie Simonové. Vyplynulo z ní, že české školy znevýhodňují chlapce. Žákyně mají dvakrát větší šanci, že získají jedničku z matematiky, a třikrát větší šanci na jedničku z češtiny.

Hejného přístup se využívá hlavně na základních školách, objevuje se ale také ve školkách | Foto: Veronika Hlaváčová

Petra Benešová, Lenka Krejcarová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme