ČR i Polsko připravují splavnění Odry, vzniknout by tak mohla první část kanálu Dunaj-Odra-Labe

Průmyslu na Ostravsku by mohlo pomoci splavnění řeky Odry - z polského města Kožle až do Ostravy. V Bohumíně o tom jednali zástupci státních úřadů obou zemí. Jak v Česku, tak i v Polsku už vznikají studie, které určí nejlepší trasu pro budoucí lodní dopravu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lodní doprava

Lodní doprava | Foto: Jan Rosenauer

„Splavnění Odry alespoň k hranici a provizorní přístaviště. Měli bychom udělat všechno, aby se k tomu následující generace alespoň dostala,“ říká Jan Světlík ze strojírenských Vítkovic, který patří mezi dlouholeté zastánce splavnění Odry. A přidávají se i úřady.

„Já to vnímám v duchu hesla ‚kde je vůle, tam je cesta‘. Jako realističtější rozhodně vnímám variantu propojení Kožle do Ostravy, než napojení po některých dalších liniích nebo úsecích celkově zamýšleného propojení Dunaje-Odry-Labe,“ říká Vladimír Mana za ministerstvo životního prostředí.

Přehrát

00:00 / 00:00

O splavnění řeky Odry jednala česká i polská strana. Více od Martina Knitla

„Z mého pohledu je potřeba poctivě hledat variantu, která bude mít minimum negativních dopadů a pak také maximálně využít kompenzační nástroje, které umožňují i evropské směrnice.“

Na obou stranách hranice se už pracuje na studiích proveditelnosti. Třeba kvůli tomu, jak se vyhnout chráněným územím. A uvažuje se také o říčním obchvatu Bohumína tak, aby se toto město mohlo dále rozvíjet.

„To znamená severní obchvat více přes Polsko a napojit se v severní a západní části od Bohumína. Je to varianta, která by mohla být paradoxně kratší a levnější. Musely by se ale změnit zásady územního rozvoje. Možná by to byla záležitost, která by konečně mohla situaci posunout,“ myslí si Daniel Havlík, náměstek moravskoslezského hejtmana za ČSSD.

„Pokud je něco smysluplného, co by se dalo realizovat, tak je to skutečně splavnění v úseku Kožle-Ostrava, respektive splavnění Odry jako takové. To znamená jak na straně polské, tak i české po Ostravu,“ dodává.

Na splavnění Odry Polsku velmi záleží, potvrdil Przemyslaw Zukowski z tamního ministerstva mořského hospodářství a vnitrozemské plavby.

„Velmi oceňuji, že se setkávají čeští a polští ministři. I váš prezident podporuje splavnění Odry, což je jednou z částí budoucího kanálu Dunaj-Odra-Labe. Je dobře, že máme společný zájem.“

To, že se dostala debata až na tuto úroveň, oceňuje Emanuel Šíp z Hospodářské komory. Zároveň by ale podle něj měli být úředníci rychlejší.

„Měli by zadat projekt, a pokud je to možné, žádat i evropské peníze. To znamená dohnat to, připravit se a jednat v Evropě. A pak to uplatnit při další revizi transevropských sítí, která pomalu začíná.“

Jednání obou stran na úrovni ministerstev jsou stále častější. Už příští měsíc budou pokračovat ve Varšavě.

Martin Knitl Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme