Domácí vzdělávání je v Česku stále populárnější. Moderní formu výuky už zkusilo přes 8000 dětí

Místo do školních lavic usedají stovky dětí každé ráno třeba za stůl ve vlastním pokoji. Místo učitelů jim zadávají úkoly rodiče. V posledních letech domácí vzdělávání volí v Česku čím dál více rodin. Individuální výuku na prvním stupni základní školy povolil zákon v roce 2005. O dva roky později pak stát spustil pilotní testování i na druhém stupni. Za těch více než deset let touto formou výuky prošlo celkem 8314 žáků.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dítě, škola, psaní

Dítě, škola, psaní | Foto: Fotobanka Pixabay

„Zpočátku nám přišlo, že v okolí nebyly školy, do kterých bychom chtěli děti dát. Místní základní škola byla tenkrát zavřená, takže děti by musely do sídlištní školy. To nám tenkrát nepřišlo úplně vhodné,“ vzpomíná Kateřina Ucháčová.

Dětem se většinou věnuje společně s manželem. Na některé předměty ale mají externisty a občas také vypomůžou starší sourozenci. Rodinu tvoří šest dětí a všechny prošly domácí školou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Domácí vzdělávání je v Česku stále populárnější. Moderní formu výuky už vyzkoušelo přes 8000 dětí. Téma pro reportérku Pavlu Lioliasovou

„Děti mají každý den za úkol udělat nějaké množství práce. Je na nich, jestli to zvládnou velmi rychle, takže jsou už třeba v devět hodin ráno hotové a mohou si jít hrát, nebo jestli se to protahuje až do oběda. Případně se musí oběd posunout, než dokončí to, co mají,“ přibližuje otec Radim Ucháč.

V posledním školním roce rodiče doma vzdělávali víc než 1600 žáků základních škol. Podle šéfa Asociace pro domácí vzdělávání Martina Klusoně rodiny volí domácí vzdělávání nejčastěji kvůli jiným metodám a formám výuky.

„Řekl bych, že to jsou rodiny, které mají o děti zájem a hledají alternativu. Může to být z toho důvodu, že rodiče jsou pedagogové, chtějí nějakým způsobem lepší vzdělání pro své děti a mají na vzdělání vyhraněný názor. Mohou to být také lidé s různým světonázorem, typicky třeba křesťanské rodiny. Dále to mohou být rodiny, které chtějí cestovat nebo mají talentované děti,“ vyjmenovává Klusoň.

Děti vzdělávané doma chodí na přezkoušení

Domácí škola pro žáky prvního stupně je v Česku uzákoněná už víc než 10 let. Novela školského zákona teď zavedla také individuální vzdělávání na druhém stupni. Ministerstvo školství ale k domácí výuce starších dětí mělo výhrady.

„Je to obsahově i koordinačně výrazně náročnější činnost než na prvním stupni základní školy. Lze také zmínit omezenou možnost získávat kompetence, které získávají děti při komunikaci s vrstevníky škole, nikoli pouze s rodiči nebo soukromým učitelem,“ konstatuje Svatopluk Pohořelý z odboru předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání.

Děti (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Freeimages

Prezident Asociace pro domácí vzdělávání Martin Klusoň ale kritiku odmítá.

„My máme informace ze středních škol, kde jsou ředitelé a učitelé z takových žáků nadšení. Většinou jim tmelí kolektiv, přinášejí do něj trochu jiný pohled a kupodivu děti z domácí školy se často stávají lídry v těch třídách a pomáhají kolektiv nějakým způsobem utvářet,“ dodává Klusoň.

Děti, které se učí doma, chodí dvakrát ročně do školy na přezkoušení. Učitelé ověřují, jestli umí vše co jejich vrstevníci, kteří nemají individuální vzdělávání.

Na individuální vzdělávání se také zaměřila Česká školní inspekce. Kontrolovala hlavně to, jak vypadá přezkušování dětí. Inspektoři zjistili, že úrovně se na různých školách liší. Školský zákon totiž úplně přesně nedefinuje, jak má vypadat a jakou má mít formu.

Pavla Lioliasová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme