Hromadné rozdávání pokut na D1 řidiče přibrzdilo. Instalace dalších radarů je ale v nedohlednu

Řidičů, kteří ve zúžení na dálnici D1 před Brnem překračují maximální povolenou osmdesátku, výrazně ubývá. Na neukázněné šoféry zabralo takzvané úsekové měření a hrozba, že každý, kdo poruší předpisy, dostane pokutu. V ostatních rekonstruovaných úsecích však ministerstvo zatím radary instalovat nebude – a to i přesto, že to ještě vloni slibovalo.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Radar ve zúžení na D1 umravnil řidiče

Radar ve zúžení na D1 umravnil řidiče | Foto: Michal Jindra

Nehoda ve zúžení a kvůli ní mnohakilometrová kolona a několikahodinové zdržení. Kdo pravidelně jezdí po nejstarší české dálnici, takovouto situaci už nejspíš nejednou zažil.

Podle policistů i úředníků kolize a následné vynucené uzavírky v rekonstruovaných úsecích nejčastěji způsobují řidiči, kteří nerespektují maximální povolenou osmdesátku. Na rychle jedoucí auta si navíc stěžují i stavební firmy.

Ministerstvo proto vloni na podzim neukázněným šoférům vyhlásilo válku. Původní plán zněl: od začátku stavební sezony 2016 budou ve všech zúženích radary a kdo překročí rychlost, automaticky zaplatí pokutu.

Z tohoto záměru ale zůstalo jen torzo. Dělníci se na dálnici už dávno vrátili, měří se však stále pouze v jediném úseku – mezi 178. a 182. kilometrem – tedy mezi sjezdy u Ostrovačic a Kývalky.

Neukázněných ubývá

Dosavadní zkušenosti přitom ukazují, že hrozba pokutami na řidiče platí. Ještě vloni v září – při pokusném měření – maximální povolenou rychlost u Kývalky během jediného týdne překročilo 34 tisíc řidičů. Během letošního června a července radary zatím nachytaly jen asi 14 tisíc neukázněných šoférů – týdně jsou to tedy v průměru asi dva tisíce přestupků.

Prvním asi 2500 rychle jedoucích řidičů už přišly dopisy s informací, že porušili předpisy, ostatním je městské úřady v Rosicích a Šlapanicích, které přestupky z dálnice vyřizují, pošlou maximálně do měsíce.

„Řidiči se v tomto měřeném úseku určitě zklidnili. Podle policistů je to markantní především při nájezdu do samotného zúžení. Řidiči dobrzďují včas a už při vjezdu do omezení dodržují rychlostní limity,“ popsal zpravodajskému serveru Českého rozhlasu mluvčí jihomoravské policie Pavel Šváb.

„Určitě došlo ke zklidnění, drtivá většina šoférů už v tomto úseku jezdí plynule a bezpečně,“ potvrdil jeho slova i Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.

Jak dál, se neví

Přestože úředníky dosavadní výsledky úsekového měření těší, v dalších rekonstruovaných částech D1 se radary zatím montovat nebudou. „Měření bude pokračovat i v dalších úsecích na D1, jeho instalaci ale musíme přizpůsobit stavebním pracím, které tam probíhají,“ doplnil Neřold.

Co je úsekové měření?
Úsekové měření funguje tak, že kamera zaznamená registrační značku auta na začátku uzavírky a na konci uzavírky. Podle času, za který vůz úsekem projel, potom automaticky vypočítá průměrnou rychlost. Je-li vyšší než osmdesát kilometrů v hodině, musí řidič počítat s tím, že bude platit pokutu a dostane trestné body.
Takový postup je mnohem efektivnější, než kdyby rychlost dál měřili policisté. Ti jsou schopni za hodinu zkontrolovat jednotky řidičů, radary za stejnou dobu zaznamenají desítky přestupků.
Vyrozumění o porušení zákona by šoféři měli od městských úřadů v Rosicích a Šlapanicích dostat přibližně do měsíce.

Co bude s měřením dál, se zatím neví. Z plánu, že se letos radary objeví ve všech rekonstruovaných úsecích, už dávno sešlo. Aktuálně je plán takový, že technici letos (nejspíš v září nebo říjnu) kamerami osadí ještě jeden úsek – jaký, zatím není jasné.

„Budeme se o tom ještě bavit s Ředitelstvím silnic a dálnic, jisté ale je, že měřit se bude jen v dlouhodobých uzavírkách,“ vysvětlil Neřold. Radary se tedy budou instalovat pouze tam, kde budou silničáři pracovat delší dobu – řádově více než půl roku.

Zvládneme to?

Zavádění úsekového měření se v minulosti bránila města, která se v okolí nejstarší české dálnice nacházejí – a která tedy musí prohřešky řidičů řešit. Úředníci se báli, že je nával papírování neúměrně zatíží. Tyto obavy se však v Rosicích, kde s rozdáváním pokut začali nejdříve, zatím nepotvrdily.

„Personálně jsme posílili už dříve, protože radar máme i u nás v obci. Práce je s tím docela dost, ale zatím to zvládáme. Uvidíme do budoucna,“ popsal Josef Smékal z rosického obecního úřadu. A podobné ohlasy získal zpravodajský server Českého rozhlasu i z nedalekých Šlapanic.

Modernizace D1 v červenci 2016 | Foto: Český rozhlas

sva Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme