Letecké společnosti vyplácejí odškodění za zpožděný let jen v pětině případů

Odškodnění za problémy v letecké dopravě vyžaduje stále víc Čechů. Takový nárok mají cestující třeba v případě zpoždění nebo zrušení letu. Dopravci ale často hledají cesty, jak se povinnosti vyhnout. Dobrovolně vyplácejí náhradu škody jen v pětině případů. O některých případech musí rozhodnout až soud.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letiště Václava Havla, Praha

Letiště Václava Havla, Praha | Foto: Filip Jandourek

Hlášení v odletové hale poslouchal pan Dennis Fridrich pozorně. Při zpáteční cestě z Londýna do Prahy měl totiž jeho spoj čtyřhodinové zpoždění. Nikdo z cestujících ale nevěděl proč. Takový návrat z dovolené si pan Fridrich s rodinou nepředstavoval.

"Čtyři hodiny jsme čekali na letišti a nevěděli jsme vůbec co se děje, nikdo nám nic neřekl. Po hodině přišli nějací pracovníci letiště, dali nám poukázku na občerstvení, ale neřekli nám co se děje, proč tam čekáme a kdy odletíme. Až v Praze potom jsme se dozvěděli, že letadlo bylo pokažené, takže nám poslali nějaké náhradní z Turecka."

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o vyplácení náhrad za zpožděný nebo zrušený let zjišťovala redaktorka Zuzana Švejdová

Podle nařízení Evropské unie, které upravuje kompenzace v letecké dopravě, měl proto pan Fridrich nárok na 250 euro, v přepočtu asi na 6700 korun. Kvůli špatným zkušenostem s leteckými společnostmi, se ale rovnou obrátil na firmu, která se vymáháním kompenzací zabývá.

"Průběh byl takový, že poslali upomínku té společnosti, že má zaplatit odškodnění. Ti ale reagovali se zpožděním, dělali prodlevy. Nakonec to dospělo k tomu, že se podala žaloba na soud. Nějakou dobu trvalo, než soud rozhodl a než vydal pravomocný rozsudek na zaplacení dlužné částky."

Přestože dopravci mají povinnost odškodnění vyplácet, dělají to jen v pětině případů. Ukazují to statistiky spotřebitelského portálu Vaše nároky.cz, který pro klienty vymáhá kompenzace. Zpožděných nebo zrušených letů jsou přitom v Evropě každoročně desítky tisíc.

"Letecké společnosti se ve většině případů brání nějakému mimosoudnímu řešení. Pokud se na ně třeba klient obrátí nejprve sám, tak mu většinou nevyhoví. Odůvodní zpoždění nebo zrušení letu takzvanými mimořádnými okolnostmi," říká advokát portálu Petr Novák.

Odškodnění až 600 eur

Mimořádné okolnosti jsou například přírodní katastrofy, politické nepokoje nebo stávka odborů. U letů zpožděných o více než tři hodiny má cestující nárok na odškodnění až do výše 600 eur. Záleží na délce letu.

Nárok na náhradu mají lidé i v případě změny času odletu na poslední chvíli nebo při ztrátě zavazadla. Podle Veroniky Sládkové ze společnosti Click2Claim, která jen letos vymohla peníze pro skoro dva tisíce klientů, musí dopravci splnit i další povinnosti.

"Už od dvou hodin zpoždění máte nárok na občerstvení - vody, bagety. Čím je zpoždění delší, tím se služby rozšiřují. Letecká společnost by vám měla dovolit kontaktovat svoje blízké ve smyslu zaplatit telefonní hovor, pustit vás k internetu, abyste mohli napsat email. A když to zpoždění je přes noc, měla by vám zajistit ubytování."

Kompenzace můžou lidé nárokovat dokonce až tři roky zpětně. Důležité je uchovat si letenky, palubní vstupenky, případně cestovní pokyny k zájezdu. Těmi se totiž cestující musí prokázat při uplatňování náhrady. Podobná práva mají cestující taky při zpoždění autobusu nebo vlaku.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme