Měření emisí se provádí za přesně stanovených podmínek. Důležitá je teplota i vlhkost vzduchu

Během testování množství emisí auto většinu času stojí na místě a nic se s ním neděje. Měření se totiž musí provádět za přesně stanovených podmínek jako je teplota a vlhkost vzduchu. Reportérka Českého rozhlasu Eva Kézrová se na testování emisí byla podívat v nezávislé zkušebně TÜV-SÜD v Roztokách u Prahy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministerstvo dopravy otestovalo dva nové vozy z koncernu VW

Ministerstvo dopravy otestovalo dva nové vozy z koncernu VW | Foto: Eva Kézrová | Zdroj: Český rozhlas

Nevelká místnost s hodně vysokým stropem je protkaná stříbrnými hadicemi a rourami. Při emisním měření musí být hermeticky uzavřená.

„V tuto chvíli hermetická není, takže z hlediska požadavků předpisů by současné podmínky byly považovány za neplatné. Nicméně v této laboratoři je stabilizovaná teplota a vlhkost vzduchu,“ popisuje Luboš Trnka z TÜV SÜD s tím, že optimální teplota při měření je 24 stupňů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Měření emisí se provádí za přesně stanovených podmínek. Důležitá je teplota i vlhkost vzduchu. Natáčela reportérka Eva Kézrová

Na válcovém dynamometru stojí červený Volkswagen Golf, který je už připraven na test měření emisí.

„Na výfuku vozidla je připevněna poměrně masivní hadice, která je tepelně izolována. Jde do takové zajímavé roury o průměru přibližně 40 centimetrů, aby bylo možné emise přesně odebírat a měřit,“ upřesňuje Trnka a dodává:

„Zkušební řidič sedí ve vozidle, na obrazovce se mu zobrazuje jízdní cyklus a jede podle definované jízdní křivky. V autě normálně šlape na plyn, řadí a brzdí tak jako při normální jízdě.“

Podstatný rozdíl, kterého využili inženýři Volkswagenu, je ten, že při měření emisí řidič nepoužívá volant.

Ministerstvo dopravy otestovalo dva nové vozy z koncernu VW | Foto: Eva Kézrová

Test se při různých rychlostech opakuje minimálně třikrát. Měření sice trvá zhruba 20 minut, ale kontrola trvá pět dní. Nejčastěji auto stojí, aby mělo správnou teplotu.

„Mezi jednotlivými testy jsou předepsány intervaly od 8 do 36 hodin, kdy musí být vozidlo teplotně stabilizováno před tím, než začne další odběr emisí,“ vysvětluje Luboš Trnka.

Přísně laboratorní podmínky by v budoucnu mohl nahradit reálný provoz. Alespoň taková je podle ministra dopravy za hnutí ANO Dana Ťoka představa Evropská unie.

„Definujme nejpozději do konce roku, jak ten test má vypadat, a dejme tomu od roku 2017 bych to dal jako povinné,“ dodává Ťok. S tím ale nejprve musí souhlasit všechny členské státy Evropské unie.

Eva Kézrová, Anna Jadrná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme