Mezi dětmi všeho věku přibývá agresivity. Učitelé jsou bezradní

Nedostatek rodičovské pozornosti ústí často v agresivitu dětí, nejen ve škole (ilustrační foto) - Foto: Roman Verner

Nedostatek rodičovské pozornosti ústí často v agresivitu dětí, nejen ve škole (ilustrační foto)Foto: Roman Verner

Vztahy mezi školáky se v posledních letech zhoršily. Děti jsou na sebe vzájemně zlé a vulgární. Učitelé nevědí, co s tím. Ukázal to výzkum Karlovy univerzity. Zpracovala ho Dana Moree z fakulty humanitních studií a uvádí v něm, že učitelé i rodiče cítí nejistotu, k čemu mají děti vlastně vést.

Na internetu jsou hojně publikovány různé ukázky, kdy si školáci točí učitele nebo zesměšňují spolužáky. Agresi ze strany žáka má za sebou i Adam, dnes už bývalý učitel matematiky a fyziky. 

„Nešlo tam o žádnou facku, prostě o takové odstrčení ze dveří. Přestože nešlo o nic extra násilného, tak pro mě to byl šok. Poměry na školách jsou samozřejmě různé. Třeba na této škole byli žáci velice těžko zvladatelní,“ říká Adam. 

 

Dana Moree shrnula pro Český rozhlas poznatky ze svého výzkumu

Vložit na svůj web

Autorka studie s názvem Učitelé na vlnách transformace Dana Moree to přikládá tomu, že se po roce 1989 změnily hodnoty, a rodiny tak čelí velkému tlaku. 

„Rodiče tráví více času v práci, na děti pak mají logicky času méně, na čemž se shodnou i učitelé i rodiče,“ shrnuje Dana Moree. Podle Moree sami učitelé reflektují, že problémy, které ve školách řeší, jsou dány tím, že děti nejsou citově saturovány. Z jejich frustrací pak snáze pramení všechny problémy. 

Čtěte také: Dvanáctiletý chlapec zastřelil v USA svého učitele a zranil dva spolužáky

„Vidí děti spíš jako oběti než jako příčiny toho stavu," vysvětluje Dana Moree učitelský náhled problému a dodává, že mezi dětmi se pak citový nekomfort projevuje zejména ústrky či šikanou, kde velkou roli hrají sílící sociální rozdíly, které děti stigmatizují. 

Podobné případy v minulosti řešila i poradenská linka pro učitele. Ročně na ni volalo zhruba 300 pedagogů. Její konzultantka popsala, co učitele trápí nejvíc. 

 

Hostem Ranního interview Radiožurnálu byl Radovan Bogdanowicz z České školní inspekce

Vložit na svůj web

„Pedagog volá s tím, že buďto se dítě chová nevhodně v kolektivu k ostatním dětem, nebo i k němu, že ho přímo nerespektuje,“ uvedla konzultantka poradenské linky pro učitele. 

Horšího chování dětí k učitelům si všimli i inspektoři.  

Agresivnější jsou už i předškoláci. Polovina navštívených školek už řešila fyzickou, ale i verbální agresi dítěte vůči učitelce ve školce. 

„V předškolním vzdělávání, na nejnižším stupni škol, jsou tyto případy kolem pěti procent,“ potvrzuje Radovan Bogdanowicz z České školní inspekce. Ta už vydala metodiku, která pomáhá šikanu odhalovat a řešit. 

Autor:  Klára Bílá  (klb), Marína Dvořáková, Simona Bartošová

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace