Ministerstvo dopravy chce tendr na mýto vypsat ideálně v létě

Ministerstvo dopravy chce vypsat výběrové řízení na nového provozovatele mýtného systému ještě letos v létě. Preferuje červencový termín, kdy má základní parametry soutěže představit vládě. Resort potřebuje nového dodavatele vybrat do konce příštího roku, kdy vyprší smlouva se stávajícím poskytovatelem, společností Kapsch.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Placená kamionová doprava na Pražském okruhu

Placená kamionová doprava na Pražském okruhu | Foto: Tomáš Adamec

„Do vlády máme přinést základní parametry výběrového řízení do 30. července a v co nejbližší době bychom rádi vypsali soutěž,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO.

„Dělám všechno, aby se to stihlo, a jsem přesvědčen, že minimálně vypsání soutěže se stihne,“ dodal.

Posunutí termínu na letošní léto z původně avizovaného začátku příštího roku souvisí se snahou ministerstva vybrat nového provozovatele v jednacím řízení, které bývá časově náročnější.

Výhodou je podle ministra to, že úřad během řízení se zájemci průběžně diskutuje, což by mělo vyloučit rizika následného napadání tendru u antimonopolního úřadu.

Zpoplatní se silnice nižších tříd?

Součástí informačního materiálu pro vládu by vedle základních parametrů soutěže měla být i představa rozsahu zpoplatněné sítě.

Dosud úřad prosazoval zachování současného stavu, kdy jsou zpoplatněny dálnice, rychlostní silnice a část silnic prvních tříd s možností dalšího rozšiřování na komunikace první třídy.

To ale dlouhodobě kritizuje ČSSD, která prosazuje možnost rozšířit platbu i na krajské silnice nižších tříd. Resort proto zadal studii ekonomické efektivity, kterou by do léta měla vypracovat ČVUT.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a části silnic 1. třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. Úřad teď s firmou jedná o součinnosti pro hladký přechod na nového provozovatele, pokud by tato společnost nezvítězila v chystané soutěži.

Pro případ, že by současný provozovatel se státem nespolupracoval, počítá ministerstvo s vypsáním soutěže, která by nezohledňovala již vybudovanou infrastrukturu. Tím by ale byla znehodnocena investice ve výši šesti miliard korun, z nichž pět miliard připadá na náklady na vybudování mýtných bran a zbylá miliarda na palubní jednotky.

Ťok: Mýtné brány by měly měřit rychlost

Mýtné brány by podle ministerstva do budoucna měly sloužit i k postihování řidičů nedodržujících povolenou rychlost nebo pro účely vysokorychlostního vážení kamionů. Problémy s nebezpečným překračováním povolené rychlosti vidí ministerstvo dopravy především v místech stavebních uzavírek na dálnicích.

O technických možnostech upravit brány, které slouží jako kontrola placení kamionového mýta, pro účely průběžného měření rychlosti už úřad jednal se společností Kapsch jednal.

S měřením rychlosti může resort prakticky ihned začít u kamionů, protože kontrolu jejich pohybu pomocí mýtných bran už v současnosti umožňuje stávající legislativa. Možnost využít brány k monitorování pohybu i osobních vozidel zadalo ministerstvo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které spravuje silniční síť.

Mýtné | Foto: Český rozhlas

Právě ŘSD už v minulosti uvádělo, že nedodržování povolené osmdesátikilometrové rychlosti v místě uzavírek na D1 už stálo život několik jejích pracovníků, kteří se v místech pohybují.

Použití klasických mobilních radarů v těchto místech je podle Dana Ťoka zatím problematické, protože se nedaří pokuty za rychlou jízdu efektivně vybírat. S tím by měly takzvané kontrolní mýtné brány vybavené mimo jiné citlivými kamerami výrazně pomoci.

Zavádění moderních technologií pro řízení a kontrolu silničního provozu vyplývá mimo jiné i z akčního plánu, který v polovině dubna schválila vláda a který do roku 2020 předpokládá vynaložení více než 20 miliard korun do těchto technologií.

Vedle postihování hříšníků překračujících povolenou rychlost by tyto systémy, jako jsou například inteligentní dopravní značky, měly také pomáhat s předcházením vzniku kolon a včas řidiče informovat o možnosti objížďky, nebo by měly umět předvídat například hrozící sesuvy půdy.

ČTK, Simona Bartošová, Dominika Kvapilová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme