Někteří prodejci označují rozmrazené pečivo miniaturním písmem

1. srpna  2012 v 19:29  
Dopékaně pečivo musí být ode dneška jasně označené (ilustrační foto) - Foto: Petr Zettner

Dopékaně pečivo musí být ode dneška jasně označené (ilustrační foto)Foto: Petr Zettner

Povinnou informaci o tom, které pečivo je čerstvě upečené a které je pouze rozmrazený polotovar, musejí obchodníci podle vyhlášky uvádět viditelným a čitelným písmem. Právě to však někteří z nich nedodržují. Někde jsou cedulky napsané tak malým písmem, že ho téměř nejde přečíst. Nová vyhláška platí od 1. srpna.

Většina obchodníků označení dodržuje, mnozí se ale snaží nařízení obejít třeba velikostí písma. Reportér Radiožurnálu v Praze objevil označení, které „skoro nedosahuje ani velikosti sezamového semínka na těch houskách.“ 

Mluvčí ministerstva zemědělství Jan Žáček zdůrazňuje, že označení musí být viditelné. To znamená, že i písmo musí být dostatečně velké. 

„Velikost písma při označování potravinářských výrobků je obecně stanovena potravinářskou legislativou, to znamená, že není součástí té nové vyhlášky. Ta ukládá, že údaje musí být pro spotřebitele viditelné a čitelné. V případě, že to tak není, prodejce se vystavuje riziku sankcí ze strany Státní zemědělské a potravinářské inspekce, která pravidelně provádí kontroly,“ vysvětluje Žáček. 

AudioStáhnout
 

Redaktor Petr Medek upozornil na praktiky některých obchodníků, kterými obcházejí novou vyhlášku o označování pečiva

Podle právničky Ladislavy Jasanské je velikost písma v tomto konkrétním případu z Prahy již za hranou. 

„Opravdu to označení je velmi miniaturními písmem. Podle mého názoru to neodpovídá. Pokud si musím vzít lupu, nebo se nahnout velmi blízko k pultu, případně je to umístěno velmi nízko nad zemí, neodpovídá to podle mého názoru požadavku zákona,“ říká Jasanská. 

Ministerstvo zemědělství bude nyní vyhodnocovat, jestli vyhláška plní účel, a pak se rozhodne o případných úpravách. Vyhláška sice může přesně stanovit, jak má být písmo velké, právnička Jasanská ale upozorňuje, že obecná charakteristika, že má být viditelné, má své opodstatnění. 

AudioStáhnout
 

Reportérka Jana Zemková v Olomouci zjišťovala, jak prodejci dodržují novou vyhlášku o označování pečiva

„Různé výrobky mají různé obaly, různí prodejci mají různé způsoby prodeje. Tudíž dát přesně nejmenší možné písmo, kterým to musí být psané, by nemuselo být úplně šťastné,“ tvrdí Jasanská. 

Některé obchody zase pečivo označily jen piktogramy. Informace o původu pečivy si zákazník přečte až u pokladny. "Tady k tomu máme vysvětlivky. Žluté kolečko znamená, že výrobek je dopékán na prodejně ze zmražených polotovarů. Zelené kolečko znamená, že výrobek je dopékán na prodejně z předpečených polotovarů. Myslím, že to zákazníkům dodává smysl," uvedl zaměstnanec jedné z olomouckých prodejen, která má pobočky v celém regionu. 

Autor:  Petr Medek  (pem), Kateřina Kozmová, Jana Zemková  (zem)
Pořad: Odpolední Radiožurnál s Vojtěchem Bidrmanem  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–pátek 15:00  |  Délka pořadu: 3 hodiny  
 

Nové články v rubrice

Tipy

« »
Dění na Ukrajině - Foto: Alexandr Pícha

Bouřlivé dění

sledujeme každý den

 
Promo - Občanský zákoník - Foto: Michal Jindra

Udělejte si přehled

v novém kodexu

 
Program ČRo Sport - Foto: Michal Jindra

Program streamu ČRo Sport

Na webu vysíláme přímé přenosy

 
Mobilní aplikace Zprávy ČRo - Foto: Michal Jindra

Číst nás můžete

i když nejste u počítače

 
US Open - Foto: Michal Jindra

Jaroslav Plašil pro vás reportuje

přímo ze Spojených států

 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2014 Český rozhlas