NKÚ: MD nenaplnilo plán vlády, dosud neotevřelo železnici dalším dopravcům

Ministerstvo dopravy dosud neotevřelo železnici dalším dopravcům. Upozorňuje na to Nejvyšší kontrolní úřad. Podle plánu vlády z roku 2011 přitom mělo jen do konce loňského roku zadat v nabídkových řízeních čtvrtinu dotovaných celostátních linek.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejvyšší kontrolní úřad, NKÚ (ilustrační foto)

Nejvyšší kontrolní úřad, NKÚ (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Otevírání trhu trh dotované železniční dopravy bránily podle NKÚ především opakující se problémy mezi Českými drahami a dalšími potenciálními dopravci, které mělo ministerstvo vyřešit už minimálně v roce 2011.

„Jednalo se především o to, jak vyřešit užívání nádraží ČD ostatními dopravci. Resort nerozhodl ani o tom, jestli a případně za jakých pravidel by se mělo sjednotit vzájemné uznávání jízdenek mezi přepravními společnostmi,“ uvádí NKÚ v tiskové zprávě.

Tyto problémy podle kontrolorů představují jedny z podstatných důvodů, kvůli kterým ministerstvo nezadalo ani jednu vlakovou linku v otevřené soutěži. Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold ale namítá, že tendr stát už loni vypsal. Zakázku na rychlíky na trati Plzeň-Most ale brzdí antimonopolní úřad.

„Záleží na tom, jak se rozhodne ve věci režijního jízdného, tedy jestli zvýhodňuje či nezvýhodňuje České dráhy. V této věci čekáme na rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ vysvětlil.

Ministerstvo dopravy tak nadále přispívalo pouze Českým drahám jako jedinému dotovanému dopravci na vlakové linky. V roce 2010 dostával podnik za jeden ujetý kilometr 105 korun, v roce 2014 se cena zvýšila o téměř jednu pětinu na 125 korun. Počet ujetých kilometrů, které najely vlaky Českých drah, klesl oproti roku 2010 o více než 12 procent.

Celkem dostal podnik v roce 2014 na dotacích 13,4 miliardy korun, z toho 4,2 miliardy od ministerstva dopravy na celostátní linky a devět miliard od krajů na regionální vlakové linky.

I přesto byly České dráhy v letech 2010 až 2013 ve ztrátě z provozování osobních vlaků kolem jedné miliardy korun. V roce 2014 byla tato ztráta zhruba půl miliardy korun.

„Přestože dotace na kompenzaci ztrát z provozu vlakových linek se pohybují v řádech miliard korun, ministerstvo dopravy v roce 2010 až 2015 nekontrolovalo, jestli kompenzace požadované ČD odpovídají skutečným ztrátám,“ uvádí v tiskové zprávě NKÚ.

Mluvčí ministerstva dopravy Neřold ujišťuje, že na kontrole ministerstvo pracuje. Zatím se ale k výsledkům nebude vyjadřovat.

Podle NKÚ by otevření trhu snížilo množství peněz, které by stát vyplácel dopravcům v rámci kompenzací ztrát z provozu vlakových linek.

ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme