Pohlednice stále žije. Drží krok s trendy, využívá mobilní aplikace a dorazí odkudkoli

Vzít pero, napsat pozdrav a nalepit známku - více než 140 letá tradice posílání pohlednic mezi Čechy pomalu mizí. To potvrzuje i Česká pošta. Obrázkových kartiček lidé loni poslali přibližně o deset procent méně než rok předtím. Přesto ale Češi na posílání pozdravů z dovolených nebo třeba před svátky úplně nezanevřeli. Pohlednice si totiž zvykli posílat přes internet nebo mobilní aplikace.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pětadvacetiletá Petra z Prahy je vášnivou cestovatelkou. Kromě Evropy projela i část Asie, podívala se ale třeba i do Ameriky. Z každého místa, které navštíví, posílá pohlednice - hlavně rodině a přátelům. Ne vždycky je to ale jednoduché.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pohlednice jsou stále oblíbené. Lidé mohou nově využít i mobilní aplikace. Je to levnější a rychlejší.

„Nejtěžší to bylo v Mexiku - byli jsme konkrétně v městě Monterrey, které je na severu. Nebyly tam ty typické obchody s turistickými cetkami. A když jsme konečně v papírnictví našli pohlednici, tak jsme nemohli najít známky. Nikde je neprodávali, na recepci taky ne. Poslali nás na poštu, jenže ta byla vždy zavřená už kolem páté,“ popisuje mladá cestovatelka.

Nakonec pohlednice dovezla domů a poslala je z České republiky.

Právě v takových případech můžou lidé posílat pohledy online. Ať už přes mobilní telefon nebo přes internet. Do schránky je pak lidé dostanou v klasické papírové podobě. Jen Česká pošta jich letos odeslala přes sto dvacet tisíc, dodává její mluvčí Matyáš Vitík.

Z celého světa do tří dnů

„Aplikace je ke stažení zdarma, platíte pouze za ty odeslané pohlednice. Cena se pohybuje od 23-25 korun podle formátu. Je to cena pro celý svět - to znamená, že když posíláte z Německa, ze Slovenska nebo z Austrálie do České republiky - tak ta cena je vždycky stejná,“ vysvětluje mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Pozdrav na papírové kartičce s vlastní fotografií přijde nejpozději do tří dnů.

Stovky elektronických pohledů měsíčně doručuje také firma Zoner Software. Podle její mluvčí Aleny Voráčkové lidé službu využívají hlavně v létě nebo před svátky.

„V letních měsících nebo před Vánoci je ten počet poslaných pohlednic až trojnásobný. Nejvíce se posílají po České republice - vlastně mezi českými zákazníky je ta služba nejrozšířenější. Nicméně využívají to i v zahraničí. Posíláme asi nejvíc do Kanady, máme dokonce i věrného zákazníky z Francie. Perlička z poslední doby - před pár dny kolegyně posílala pohled do Ugandy,“ říká Voráčková.

Čím dál dražší známky

Vzdušnou čarou by tak pohled letěl přes deset tisíc kilometrů. Nejenom fotografii - na papírový formát můžou lidé přiložit i nahraný pozdrav.

„Můžete namluvit ten hlasový vzkaz, který si dotyčný pomocí QR kódu poslechne. Můžete tam napsat svůj text, vložit na tu hlavní stranu té pohlednice svoji fotku, různě ji upravit, dát tomu nějaký rámeček, popis, pozdrav nebo něco takového,“ říká Filip Bílek ze společnosti Postissimo, která denně doručí desítky pohlednic.

Víc než pozdravům na papíře nebo přáním dávají lidé přednost esemeskám. Jen třeba na Štědrý den jich Češi poslali přes 74 milionů. Právě kvůli mobilním telefonům a internetovému připojení jdou klasické pohlednice stranou. Důvodem je ale i zdražování známek. Zatímco ještě v roce 2000 stála známka zhruba pětikorunu, dnes za ní lidé zaplatí trojnásobně víc.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme