Pojišťovna Generali nechce odškodnit klienty zkrachovalé BG Travel, prý byla pojištěná málo

24. července  2012 v 21:40  
Pojišťovna odmítá odškodnit stovky klientů zkrachovalé cestovní kanceláře BG Travel (ilustrační foto) - Foto: Martin Dorazín

Pojišťovna odmítá odškodnit stovky klientů zkrachovalé cestovní kanceláře BG Travel (ilustrační foto)Foto: Martin Dorazín

Několik stovek klientů zkrachovalé cestovní kanceláře BG Travel možná nedostane zpět své peníze za zrušené zájezdy. Pojišťovna Generali totiž odmítá zákazníky odškodnit a vysvětluje to tak, že si cestovní kancelář sjednala nedostatečný limit pojištění. Podle Asociace cestovních kanceláří je ale výše pojistky problémem pojišťovny a Generali klientům peníze vrátit musí.

Téměř 300 turistů, které BG Travel po vyhlášení úpadku počátkem července nechala bez pomoci v Bulharsku, zajistila pojišťovna cestu domů během následujícího dne. 

Limit pojistného plnění si však cestovní kancelář sjednala pouze na 120 000 korun. „Bohužel stávající legislativa umožňuje cestovním kancelářím sjednat takové pojištění, které nemusí na odškodnění všech klientů stačit,“ tvrdí mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka. 

AudioStáhnout
 

O právu klientů na odškodnění diskutovali mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka a mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež

Podle pojišťovny je za tím i špatné převedení evropské směrnice do českého práva. „Směrnice ukládá státu – nikoli pojišťovnám nebo cestovním kancelářím – aby zajistil 100procentní odškodnění klientů. A stávající legislativa tomu neodpovídá,“ míní Cívka. 

Nevysvětluje však, proč pojišťovna přistoupila na limit pojistného plnění ve výši 120 000 korun, přestože musela vědět, že to na případné odškodnění klientů rozhodně nebude stačit. 

„Limit pojistného plnění navrhuje a sjednává cestovní kancelář. Pojišťovna na základě předloženého byznysplánu pouze kontroluje, zda navržená pojistná částka odpovídá zákonným požadavkům. A ty jsou podle našeho názoru nedostatečné,“ hájí se mluvčí pojišťovny Generali. 

Poškozeným klientům doporučil, aby uplatnili své nároky například v insolvenčním řízení. „Předvyplněnou přihlášku pohledávky do insolvenčního řízení včetně návodu na doplnění údajů jsme poslali jako součást dopisu všem klientům. Turisté, kteří si sjednali cestovní připojištění Generali pro případ neuskutečnění zájezdu kvůli úpadku cestovní kanceláře, mohou získat finanční náhradu do dvou týdnů od nahlášení pojišťovně,“ řekl Cívka. 

ACK: Klienti jsou v právu 

Podle mluvčího Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže jsou však tvrzení pojišťovny Generali nepravdivá. Klienti podle něj právo na odškodnění mají. 

„To, co řekl mluvčí pojišťovny, je neskutečná manipulace s fakty. Zaprvé, pojišťovny nikdo nenutí, aby přistoupily na byznys pojištění cestovních kanceláří. Generali se sama svobodně rozhodla, že vstoupí do tohoto trhu a že bude pojišťovat cestovní kanceláře,“ říká Papež a pokračuje: 

„Musela si být vědoma, že vstupuje do něčeho, co je na obranu spotřebitele a kde zákon jednoznačně – a to je potvrzeno i ministerstvem pro místní rozvoj – je jednoznačně pojišťovna povinna uhradit všechny peníze klientů.“ 

Za manipulaci označuje mluvčí Asociace cestovních kanceláří i tvrzení pojišťovny Generali, že nemá jak kontrolovat cestovní kanceláře: „To není pravda. Pojišťovna má i během roku právo vstoupit do účetnictví cestovní kanceláře, vidět, jaký počet smluv a jaké cestovní smlouvy CK vydala dopředu a podívat se, jestli výše pojistného odpovídá skutečnosti.“ 

„A úplně nejhorší lež je, že si cestovní kancelář navrhuje pojistnou výši, to vůbec není pravda. Pojistnou výši navrhuje naopak pojišťovna a cestovní kancelář na ni musí přistoupit. Pokud Generali navrhla nízkou pojistnou sazbu, tak je to její věc a vůbec to nemá souvislost s její odpovědností vůči klientům,“ upozorňuje Papež. 

„Pokud pan Papež tvrdí, že lžeme, já se nebojím tvrdit, že lže pan Papež. Ministerstvo financí jako orgán státního dozoru v pojišťovnictví v roce 2000 po kladném vyjádření ministerstva pro místní rozvoj odsouhlasilo pojistné podmínky, na kterých pojištění cestovních kanceláří funguje," reagoval mluvčí pojišťovny Jiří Cívka. 

Asociace cestovních kanceláří klientům doporučuje, aby se obrátili na soud. Jan Papež je přesvědčen, že právo je na jejich straně a u soudu tak uspějí. 

Autor:   ČRo 1 - Radiožurnál  (ČRo 1), Mirko Kašpar, Jana Zemanová  (jze), Veronika Sedláčková  (ves)
Pořad: Zprávy  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle ráno každých 15 minut, většinu dne každých 30 minut, o víkendu večer každou celou hodinu  |  Délka pořadu: 2-10 minut  
 

Nové články v rubrice

Tipy

« »
Jana Zemková - reportérka z Olomouckého kraje - Foto: Michal Jindra

Přerov a okolí dobře zná

reportáže ve vysílání i na webu

 
Roman Verner - reportér ze Zlínského kraje - Foto: Michal Jindra

Zlín a Vsetínsko mapuje

do vysílání i na web

 
Zpravodajka Českého rozhlasu Kateřina Procházková - Foto: Michal Jindra, Kateřina Procházková

Reportáže z Jihovýchodní Asie

ve vysílání i na webu

 
Ukrajina - krize - Foto: Michal Jindra

Bouřlivé dění

sledujeme každý den

 
Promo - Občanský zákoník - Foto: Michal Jindra

Udělejte si přehled

v novém kodexu

 
David Rath - Obvinění z korupce - Foto: Marie Štruncová

Kauza Rath

Co vše se událo kolem obvinění z korupce

 
Mobilní aplikace Zprávy ČRo - Foto: Michal Jindra

Číst nás můžete

i když nejste u počítače

 
Zpravodajové z Ústeckého kraje - Foto: Tomáš Šácha

Zpravodajský tým

přináší informace do vysílání i na web

 
Hana Mikulincová - reportérka z Kraje Vysočina - Foto: Michal Jindra

Do vysílání i na web

přináší zprávy z Vysočiny

 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2014 Český rozhlas