Poslanci branného výboru kritizují stav vládní letky, na nové stroje chybí peníze

Vládní letka je zastaralá a nedostatečná. Shodli se na tom poslanci ze sněmovního branného výboru na posledním jednání. Ruský letoun JAK 40 už přesluhuje, na hranici své životnosti je i tryskáč Challenger. A lety vládních airbusů nezřídka provázejí poruchy. Armáda sice přiznává, že obnovu letadlového parku potřebuje. Jenže na nové stroje jí prý v rozpočtu chybí stamiliony korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letoun CASA odstartoval v úterý odpoledne z letiště v Praze-Kbelích

Letoun CASA odstartoval v úterý odpoledne z letiště v Praze-Kbelích | Foto: Zoo Praha, Petr Hamerník

Letounu Challenger za letu už několikrát prasklo čelní sklo. Nouzově tak musel před jedenácti lety přistát třeba prezident Václav Klaus. Kvůli poruše na vládním airbusu zase uvízl letos v dubnu šéf dolní komory Jan Hamáček z ČSSD v Malajsii.

„Čas od času se může stát, že dojde k technické závadě. Nicméně do budoucna bych uvítal koncepční plán rozvoje našeho dopravního letectva," poznamenal Hamáček.

Přehrát

00:00 / 00:00

Armáda nevyloučila modernizaci vládní letky, informuje Evelyna Kulíšková

Přitom vládní letku chtěly modernizovat už předchozí vlády. Zřejmě to ale nestihne ani ta současná.

„Vzhledem k současnému nedostatku finančních prostředků užívání stávající letecké techniky musíme udržet minimálně do roku 2021," řekl Ladislav Košner z generálního štábu.

Airbusy a letouny CASA budou létat i po roce 2026. Ruské letouny JAK 40, přestože dosluhují, mají zůstat v provozu další čtyři roky. A tryskáči Challenger skončí živostnost v roce 2021.

Armáda už ale uvažuje o modernizaci a dalším provozu letadel. Podle Košnera zatím není dost peněz na nákup dvou menších business jetů.

Poslanci branného výboru Antonínovi Seďovi z ČSSD se ale nelíbí, že se modernizace letky oddaluje: „Na rozdíl od pozemní techniky to létá. A nerad bych, aby to spadlo s někým z vlády. Opravdu by to měla být priorita. Protože se množí poruchy."

Nespokojená s plány armády byla i další členka výboru Jana Černochová z ODS: „Nevíme, co se bude dít dál a měli bychom mít představu."

Bývalý inspektor bezpečnosti letecké přepravy Karel Burger by další provoz letounů JAK a Challenger nedoporučil. Ani ne kvůli bezpečnosti. Ale proto, že se to státu prodraží. Hrozí i pokuty za překročení emisních a hlukových limitů.

„To jde do statisíců korun za let. Vzhledem k jejich koncepci a stáří se blíží i hranice technického omezení. Že dál už to upgradovat nejde."

Podle Burgera by armáda měla místo oprav koupit třetí airbus, který by sloužil i k přepravě zraněných lidí v rámci zdravotnického programu MEDEVAC.

Zástupce náčelníka generálního štábu Jiří Baloun urychlení modernizace vládní letky nevyloučil. Jasněji by podle něj mohlo být v září, kdy bude armáda vědět, kolik peněz má na další roky.

Evelyna Kulíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme