Přibývá lékařů, kteří si od pojišťoven proplácejí neexistující vyšetření

Stále víc lékaři účtují pojišťovnám vyšetření, která nikdy neprovedli. Upozorňuje na to Svaz zdravotních pojišťoven. Například v minulosti řešil platbu za porod u osmileté dívky. V řadě případů ale může jít podle Svazu a České lékařské komory jen o administrativní chybu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Všeobecná zdravotní pojišťovna (ilustrační foto)

Všeobecná zdravotní pojišťovna (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Nad výpisem od své zdravotní pojišťovny se nestačil divit pan Honza z Prahy. Našel tam třeba sexuologické konzultace, na kterých ale nikdy nebyl.

„Našel jsem si tam, že si na mě gynekoložka mojí ženy účtuje docházku do sexuologické poradny, dvakrát za měsíc. Částka za vyšetření se pohybuje mezi 600 a 1 200 korunami. Fyzicky jsem u ní ale nikdy nebyl,“ říká Honza.

Přehrát

00:00 / 00:00

Někteří lékaři si nechávají od zdravotních pojišťoven proplácet různá vyšetření, léky a materiály, které ale pacientům nikdy neposkytli. Téma Evy Rajlichové

Spolu s manželkou se rozhodli situaci řešit, obrátil se každý na svou zdravotní pojišťovnu. V tuto chvíli čekají na odpověď. Je to ale jediný postup, jak se dají podobné případy ověřit. Kolik takových možností přesně je, nelze zjistit.

„Přesné statistické zjišťování neprovádíme, ale skutečně mohu potvrdit, že je ten trend vzrůstající. Přičítáme to také tomu, že máme 21. století a využívá se moderních elektronických komunikačních prostředků mezi klientem a pojišťovnou,“ dodává Martin Balada ze Svazu zdravotních pojišťoven.

Například Všeobecná zdravotní pojišťovna provádí u lékařů namátkové kontroly, takzvané revize. Podle mluvčího Oldřicha Tichého je ale v řadě případů na vině spíše administrativní pochybení lékaře.

„Více než 95 procent opravdu bývá administrativní pochybení, že se lékař nebo ten, kdo vykazoval, spletl v čísle,“ říká Tichý.

„Pokud se podaří prokázat úmysl, nebo je úmysl evidentní, připadá samozřejmě v úvahu až možnost rozvázání smlouvy se zdravotnickým zařízením. Pokud to opravdu nese znaky podvodu, tak trestní oznámení a případně i trestní stíhání.“

Výkon je třeba reklamovat

Všeobecná zdravotní pojišťovna má takových případů, kdy musela sáhnout až k trestnímu oznámení, maximálně pět do roka.

Podle právníka Ondřeje Dostála z Platformy zdravotních pojištěnců se má člověk, na kterého si lékař vyúčtoval neexistující vyšetření, obrátit na asistenční službu své zdravotní pojišťovny a výkon reklamovat.

„Zdravotní pojišťovna bude zajisté ráda a měla by se tomu věnovat, protože musí chránit peníze daňových poplatníků a pojištěnců, a takový výkon samozřejmě škrtnout, neproplatit,“ přidává Dostál.

Eva Rajlichová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme