S trochou alkoholu možná bez pokuty. Senátoři podpořili 0,8 promile pro cyklisty

Cyklisté si možná budou moct dát při jízdě několik piv nebo pár skleniček vína. Senátoři podpořili novelu, díky které by lidé mohli jezdit na kole pod mírným vlivem alkoholu. Pokud návrh schválí i poslanci, mohli by mít cyklisté v budoucnu až 0,8 promile alkoholu v krvi, aniž by dostali pokutu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cyklostezka, cyklotrasa, Divoká Šárka, cyklista

Cyklostezka, cyklotrasa, Divoká Šárka, cyklista | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Předloha dvacítky senátorů v čele se Zdeňkem Škromachem z ČSSD má podle rakouského vzoru uzákonit, že by cyklisté na cyklostezkách, v obcích a na silnicích třetí třídy mohli mít až 0,8 promile alkoholu v krvi. Odpovídá to přibližně dvěma až třem pivům.

Osm desetin promile nemá podle předkladatele návrhu, senátora Zdeňka Škromacha z ČSSD, na řízení kola vliv. „Přes 80 procent účasti cyklistů na nehodách pod vlivem alkoholu je nad 1,5 promile alkoholu v krvi,“ konstatoval Škromach.

Přehrát

00:00 / 00:00

S trochou alkoholu možná bez pokuty. Senátoři podpořili 0,8 promile pro cyklisty. Podrobnosti zjišťovala Jana Čermáková

Podmínkou pro cyklisty ale je, že na kole pojedou sami a alkohol nevyloučí jejich schopnost řídit.

Pokutu za jízdu na kole pod vyšším vlivem alkoholu novela zachovává, snižuje ji ale ze současných 2500 až 20 tisíc korun na nejvýše 500 korun.

Sankce by se na cyklistu nadále vztahovaly i v případě, pokud by pod jakýmkoli vlivem alkoholu zavinil dopravní nehodu.

Senátoři schválili návrh beze změn. Nevyhověli tak ani požadavku předsedkyně senátorského klubu ANO Zdeňky Hamousové, která chtěla limit snížit na 0,5 promile.

Proti je ministerstvo dopravy i Autoklub ČR

Zrušení nulové tolerance k alkoholu za řídítky odmítá ministerstvo dopravy. Proti byli také někteří senátoři. „Jako předseda dopravního podvýboru musím zastávat stanovisko dopravních odborníků, BESIPu a dalších, kteří zatím tu hranici nechtějí prolomit," řekl Petr Bratský z ODS.

Senátor Zdeněk Brož z KDU-ČSL zase kritizoval to, že by cyklisti mohli pod mírným vlivem alkoholu jezdit i po silnicích třetích tříd.

„Zkusme se dnes zeptat, kolik cyklistů skutečně ví, po jaké silnici jedou. A v případě, že to nebudou domácí, jak se dozví, že právě najeli z polní cesty na silnici třetí, nikoli druhé nebo první třídy. Jak to budou řešit tam, kde se v některých úsecích dvě různé silnici kryjí a nějaký úsek je stejný,“ tázal se Brož.

S tolerancí alkoholu u cyklistů nesouhlasí také Autoklub České republiky. „Nelze upravovat takto zásadní věc pouze u jedné skupiny účastníků silničního provozu. Cyklisté i motoristé jsou shodně rovnoprávnými účastníky provozu na silnicích,“ řekl dopravní expert autoklubu Robert Vacek.

„Lze se i domnívat, že úprava by mohla zvýšit riziko na silnicích 3. tříd, kde by se potkávali řidiči motorových vozidel s 0 procenty alkoholu v krvi s cyklisty s hladinou alkoholu," dodal Vacek.

O senátorské novele teď rozhodne Poslanecká sněmovna, ve které se ale podobné úpravy už dříve nepodařilo prosadit.

ČTK, Jana Čermáková, Anna Jadrná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme