Sběrny kovů vykupují i dopravní značky. ČOI jim v tom nemůže zabránit

Výkupny se příliš nezajímají, odkud jim lidé přináší kovy na prodej. A tak přijímají i kusy, které pravděpodobně ukradli zloději u silnic. Reportéři ČRo si vypůjčili od silničářů dopravní značku, která omezuje rychlost na třicítku. S ní i dvě patky od značky a litinovou mříž na kanál. A vyzkoušeli sběrny, jestli by je od nich koupily.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dopravní značky

dopravní značky | Foto: Olga Štrejbarová

„Máme to ho ještě víc. Vezeme zatím, co jsme se odvážili,“ říká redaktorka, která předstírá, že chce prodat nějaké věci.

„Dobře, tak to hodíme na váhu. Kolik váží tenhle kousek?“ ptá se pracovník z výkupny v jihlavském Pávově. „To vypadá na víko od kanálu, že ano?“ odpovídá redaktorka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na výkupny na Jihlavsku se zaměřili redaktoři Olga Štrejbarová a Daniel Zach, testovali, co všechno se dá prodat

„Dvaačtyřicet. No, plus mínus tři stovky,“ odhaduje pracovník a už si chce dopravní značku, hliníkové patky i litinovou mříž od kanálu brát. Redaktorům stačila historka, že vše našli na dědečkově půdě. Na poslední chvíli řekli, že chtějí vydělat co nejvíc a zkusit, kolik jim nabídne konkurence. Vyrážejí do Telče.

„My jsme si právě říkali, co to je, jestli se to může?“ ptají se redaktoři ve výkupně v Telči. „To je na značky. Tyhle ty štůsky jsou na značky,“ odpovídá pracovník. A kde to mohl smyšlený dědeček vzít? „No ze silnic!“ je přesvědčený pracovník.

Krádeže značek a poklopů od kanálů

Redaktoři doplňují, že se to báli vzít třeba policistům, aby se jich neptali, kde to vzali. „Odendejte ty šrouby, když půjdou, nebo to vyřežte a za kilo je čtyřiadvacet korun. To je hliník,“ radí pracovník.

Poslední zastávkou redaktorů po jihlavském Pávově a Telči je výkupna v jihlavských bývalých uhelných skladech. Největší výkupna, ve které byli.

Od jeřábu, který právě nabírá kusy, k nim míří muž středního věku. Dívá se na ně trochu nedůvěřivě. „Tu značku nechci! Kvůli policii, včera tu byli zase. A tohle bez těch železných šroubů,“ říká důrazně.

Značky a mříž od kanálu pak redaktoři vrátili silničářům. Kdyby je ale ukradli a prodali, mohli udělat velké potíže řidičům nebo cyklistům. Před dvěma lety se těžce zranil motorkář u Třeště, který zajel do díry od kanálu bez poklopu.

Pokuta i vězení za výkup

Redaktoři ČRo testovali výkupny také na Karvinsku, kde by lidé podle nové vyhlášky neměli prodávat staré železo. Jenže to dělají pořád a zatím za to žádné pokuty nedostávají. Jak se redaktoři přesvědčili přímo při jedné z kontrol v Bohumíně, strážníci zatím ve výkupnách spíše rozdávají poučení, než sankce.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kontroly sběrny v Bohumíně se zúčastnila i redaktorka Andrea Čánová

Se sběrnami kovů má dlouhodobě problémy i České obchodní inspekce (ČOI). Zástupce ředitele pro Jihočeský kraj a Vysočinu Karel Havlíček po telefonu potvrdil, že na přelomu minulého a letošního roku inspektoři prověřovali výkupny.

Na Vysočině ze čtyř kontrolovaných dvě podváděly zákazníky na cenách. Podle Karla Havlíčka nad jejich podnikáním není dostatečný dozor. Právě obchodní inspektoři mohou kradené dopravní značky i další věci jen hlásit policii. Nemohou je zabavit, ani jinak zasáhnout.

„Oni se to nebojí prostě vykoupit. Nikdo je svým způsobem na tohle nekontroluje cíleně. Samozřejmě ta surovina je zajímavá, má svojí hodnotu,“ poznamenává.

Provozovatelé a pracovníci výkupen, kteří vědomě koupí dopravní značky nebo jiná obecně prospěšná zařízení, mohou podle zákona dostat pokutu. Ale také putovat do vězení, a to až na osm let.

Andrea Brtníková, Olga Štrejbarová, Daniel Zach Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme