Tísňová linka 112 slouží lidem již rok
Dnes je 11. února neboli 11.2. Když dáme obě jedničky s dvojkou vedle sebe, dostaneme číslo 112 tedy číslo tísňové linky. Právě proto byl dnešek vybrán jako Evropský den tísňové linky 112.
"Je tomu právě rok, co se v Evropském parlamentu podařilo podepsat takzvanou tripartitní dohodu, tedy mezi Evropským parlamentem, Evropskou komisí a podepisoval to i představitel předsednické země, v našem případě to byl generální ředitel Hasičského záchranného sboru Štěpán, o lince 112 jako číslu tísňového volání," říká plukovník Luděk Prudil, ředitel odboru operačního řízení generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru.
O tísňové lince 112 mluvil na Radiožurnálu plukovník Luděk Prudil, ředitel odboru operačního řízení generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru.
"Denně se na tísňové lince uskuteční v průměru třináct až patnáct tisíc hovorů. Za loňský rok to bylo celkem tři a půl milionu hovorů. Bohužel stále dochází ke zneužívání linky, počet těchto hovorů se pohybuje až na úrovni sedmdesáti procent z celkového čísla," pokračuje Prudil.
Kromě linky 112 fungují i staré národní tísňové linky 150, 155 a 158. "Bylo to rozhodnutí vlády, že si tato čísla ponecháme. Jejich uživatelů sice ubývá, na linku 150 zavolalo v loňském roce půl milionu lidí, většina volání ale nahlašovala opravdovou akci a volání tak nebyla zbytečná," uvádí Prudil.
Podle Luďka Prudila, ředitele odboru operačního řízení generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru, lze samozřejmě v případech, kdy je volajícímu jasné, zda potřebuje záchrannou službu nebo hasiče, volat na konkrétní číslo.
"Může se ale stát, že je situace nejednoznačná, že v místě nemá volající pokrytí signálem svého operátora nebo má vadnou SIM kartu. V takových případech může zvolit linku 112. Stejně tak v případech, kdy je potřeba zásah více záchranných složek, protože na lince 112 dokážeme nastartovat akci všech složek v jeden okamžik," vysvětluje Luděk Prudil.