Učitelé a rodiče společně bojují proti rušení speciálních škol

ZŠ praktická a speciální na pražských Lužinách - Foto: Klára Bílá

ZŠ praktická a speciální na pražských LužináchFoto: Klára Bílá

Ve školních lavicích by měli společně sedět bezproblémové děti i žáci třeba s lehkým mentálním postižením. S tím se ale rodiče ani učitelé nechtějí smířit a na ministerstvo školství posílají petici proti rušení speciálních škol. Počítá s tím totiž vládní Strategie boje proti sociálnímu vyloučení.

Vypadá jako klasická základní škola, ale není. V názvu má slovo praktická. Chodby zdobí obrázky žáků. Mezi školáky jsou děti s lehkým mentálním postižením, ale třeba i s těžkou poruchou učení. Například syn Olgy Kodetové má velký problém s řečí a češtinou. 

„Samozřejmě od toho se odvíjelo, jak se k němu chovaly děti v základní škole. A nejen kvůli řeči, ale i vůbec kvůli chování. Protože má stavy úzkosti, takže se dětí stranil a ony si z něj dělaly srandu. Musím říct, že tam hodně trpěl,“ popisuje. 

 

Pedagogové s podporou rodičů bojují za zachování speciálních škol. Natáčela s nimi redaktorka Klára Bílá

Vložit na svůj web

Už z toho důvodu si neumí představit, že by se vrátil do běžné školy. Proto se podepsala pod petici proti rušení speciálních škol. 

„Protože pro mě by to byla vůbec katastrofa, vůbec nevím, co bych s Kájou dělala. Aby byl zas tak nešťastný, jako na základní škole, bych opravdu nechtěla,“ říká. 

Podle odborníků - převážně speciálních pedagogů - by zánikem takových škol utrpěl celý vzdělávací systém. Běžné školy se totiž o ně neumí postarat. 

„V současné chvíli se ve školství hodně šetří. Máme ve třídách 25 až 30 dětí. Mnoho dětí má vývojové poruchy učení. A když do tohoto máme zařadit ještě žáka, který je mentálně retardovaný, nezvládne učivo školy, nemůže se mu učitel věnovat tak, aby to bylo k prospěchu všem dětem,“ vysvětluje za petiční výbor ředitelka pardubické základní školy Jana Smetanová. 

Ministerstvo školství nechce plošně rušit tyto školy. Ale snížit v nich počet zdravých dětí, hlavně romských žáků, za což Česko sklízí mezinárodní kritiku. 

Čtěte také: Na ministerstvo školství míří petice proti rušení speciálních a praktických škol

„My chceme dosáhnout toho, aby etnicita prokazatelně nehrála žádnou roli v tom, že žák je zařazen mimo základní vzdělávací směr,“ uvádí první náměstek ministra Jiří Nantl. 

Praktická škola na pražských Lužinách má zhruba 15 žáků, kteří nemají lehké mentální postižení. Přesto podle její ředitelky Věry Kozohorské speciální přístup potřebují. 

„Naše škola samozřejmě nemá problémy s tím, že bychom byli převážně romskou školou. Ale máme tady děti s různými druhy a stupni zdravotního postižení, o kterých víme, že v běžných kolektivech budou selhávat. Že budou frustrované, nebudou moci navazovat kamarádské vztahy a tak dále, budou na okraji kolektivu tříd. A to i za předpokladu, že jim bude zajištěn asistent pedagoga,“ vysvětluje. 

Plán strategie počítá s individuální podporou žáků. Jenže podle odborníků by školy potřebovaly tisíce asistentů i kompenzačních pomůcek, na které ale nejsou peníze. Děti by tak neměly odbornou péči. 

Autor:  Klára Bílá  (klb),  bre
Pořad: Odpolední Radiožurnál s Hankou Shánělovou  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–pátek 15:00  |  Délka pořadu: 4 hodiny  
 

Nové články v rubrice

Tipy

« »
Program ČRo Sport - Foto: Michal Jindra

Program streamu ČRo Sport

Na webu vysíláme přímé přenosy

 
Mobilní aplikace Zprávy ČRo - Foto: Michal Jindra

Číst nás můžete

i když nejste u počítače

 

Doprava

  Od 29.6.2016 09:15 do 12:20; D11 - 35km na trase Praskačka - Praha; nehoda; nehoda, neprůjezdná zpevněná krajnice; 2xOA, na místo PČR
  ulice Bělohorská, Praha 6, , nehoda, neprůjezdný pravý jízdní pruh, Od 29.06.2016 09:13 Do 29.06.2016 10:13, 1 x osobní vozidlo

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace