V reklamě na samopaly byl islámský radikál s obětí. Prodejci hrozí pokuta
Až dvoumilionová pokuta hrozí prodejci zbraní z Vysokého Mýta za kontroverzní inzerát s muslimským radikálem a jeho obětí. Reklama na útočné pušky se objevila v lednovém vydání odborného časopisu Střelecká revue. Inzerátem už se po upozornění Českého rozhlasu začal zabývat živnostenský úřad a Rada pro reklamu.
„Oni nejsou muslimové, jsou to monstra. Je to akt čirého zla. Uděláme všechno, co je v našich silách, abychom dopadli vrahy a postavili je před spravedlnost, i kdyby to trvalo jakkoli dlouho,“ komentoval britský premiér David Cameron video radikálů z hnutí Islámský stát, kteří v září loňského roku zveřejnili třetí popravu zajatce.
Obětí byl britský humanitární pracovník David Haines. A právě ten se objevil i v české reklamě na samopaly kalašnikov. Na autentickém obrázku z popravy klečí v oranžovém hábitu před mužem v kukle.
Prodejci zbraní z Vysokého Mýta hrozí za kontroverzní inzerát s muslimským radikálem a jeho obětí až dvoumilionová pokuta
Reklamu doprovází text: „S holýma rukama můžete být brzy na kolenou“. A také informace, že portál Zelený sport nabízí „největší výběr samonabíjecích AK v křesťanské Evropě“.
Zadavatel reklamy Martin Rudolf ale svůj inzerát obhajuje, prý jde jen o marketingový tah:
„Cílí na skupinu sportovních střelců. Měl je pobavit a zaujmout něčím, co je dneska frekventované a mediálně známé. Ale nemá to propagovat nic kromě našich výrobků. Já si myslím, že za hranicí vkusu je spíš zabíjet ty lidi než dělat inzerci v odborném periodiku.“
Zároveň ale přiznal, že dostává pobouřené reakce. Inzerát už na základě zjištění Českého rozhlasu obdržel i živnostenský úřad v Pardubickém kraji.
Reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy
„Dle toho, co jsme měli možnost vidět, je možné, že mohlo dojít k porušení zákona o reklamě. Krajský živnostenský úřad provede kontrolu a v případě, že shledá porušení, zahájí se zadavatelem reklamy správní řízení v této věci,“ říká mluvčí úřadu Dominik Barták.
Podle něj se může pokuta vyšplhat až ke dvěma milionům korun. „Reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, nesmí urážet náboženské a politické vyznání, nesmí vyvolávat strach. Je možné, že právě v těchto bodech došlo k porušení,“ vysvětluje mluvčí.
O inzerátu na samopaly kalašnikov bude jednat i Rada pro reklamu. Výsledek zveřejní do několika dnů. Bývalý ředitel Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš si myslí, že zadavatel kodex rozhodně porušil, a to velmi hrubě.
„Před 10 lety jeden zadavatel udělal něco podobného. Boxer černé pleti ležící na zemi a nad ním se skláněl jakýsi žoldák, jenž měl v ruce samopal. Tomu zadavateli tehdy hrozila milionová pokuta. Takže precedens tady je,“ přibližuje.
Ještě přísnější by mohl být trest například v Německu. Tam už vláda v souvislosti s islámskými radikály zakázala propagaci i veřejné komentáře.