Výběr mýta možná přístí rok skončí, přiznalo poprvé ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy chce předložit vládě krizový návrh, aby prodloužila smlouvu na provoz mýtného systému s firmou Kapsch bez výběrového řízení. Resort v předkládací zprávě poprvé připustil, že mýtné zřejmě nebude možné od začátku příštího roku vybírat. Stát by tak mohl přijít měsíčně o stovky milionů korun. Podle odborníků hrozí, že dálnice v Česku zaplaví kamiony.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

kamion na dálnici D1

kamion na dálnici D1 | Foto: Dominika Kvapilová

Smlouva s Kapschem vyprší na konci letošního roku. Ministr dopravy Dan Ťok za ANO již dříve upozornil, že jeho úřad nestihne včas vypsat veřejnou soutěž na nového provozovatele mýtného systému.

Krizový plán ministerstva může narazit na nesouhlas Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podle předkládací zprávy ministerstva by ÚOHS mohl prodloužení smlouvy bez výběrového řízení prohlásit za nezákonné s odůvodněním, že k tomu neexistují technické důvody.

Elektronické mýtné platí v Česku na dálnicích a vybraných silnic I. třídy od roku 2007 vozidla nad 12 tun, od roku 2010 vozy nad 3,5 tuny. Sazba se liší podle počtu náprav a emisní třídy vozidla, zvláštní snížená sazba platí od roku 2011 pro autobusy. Od počátku systém provozuje firma Kapsch.

Resort chce prodloužení smlouvy bez soutěže zdůvodnit technickými problémy. Konkrétně chybějící dohodou s Kapschem na spolupráci při předání systému novému provozovateli.

Stát se snažil s Kapschem domluvit na předání od loňského dubna. Nyní ale přiznal, že podmínky rakouské společnosti nemůže splnit.

Jedním z požadavků společnosti Kapsch bylo, aby stát zbavil firmu plné odpovědnosti za výběr mýta v období, kdy odtajní technická řešení mýtného systému. Stát údaje potřeboval pro přípravu veřejné soutěže. Plánoval je také předat ostatním zájemcům pro zpracování soutěžních nabídek.

Pokud nebude možné od roku 2017 vybírat mýtné, hrozí, že stát přijde o miliardy. Podle odborníků se mohou objevit i jiné komplikace.

„Největší hrozbou je především přesycení české dálniční sítě kamiony. Výpadek výběru mýta by pro spediční firmy znamenat zajímavou finanční úlevu,“ upozorňujel expert na problematiku mýtného z poradenské společnosti Inoxive Ondřej Zaoral.

Ekonomicky výhodné to podle Zaorala bude zejména pro starší a méně ekologické kamiony.

"Trasu z Bratislavy do Frankfurtu může kamion absolvovat přes Rakousko, nebo přes dálnice v Česku. Cesta přes ČR je o pouhých 35 kilometrů delší než spodem přes Rakousko," uvedl Zaoral.

Kamion s emisní třídou Euro 3 by tak za průjezd po nezpoplatněné dálnici v Česku mohl ušetřit na mýtném zhruba pět tisíc korun. Podobně to podle Zaorala vychází na řadě jiných tras z Balkánu do západní Evropy.

Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Jen za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč. Za stavbu a provoz systému stát platí firmě Kapsch a jejím subdodavatelům zhruba pětinu vybrané částky.

Celkem je v systému zaregistrováno přes 850 tisíc kamionových palubních jednotek. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům dosud vyplatil přes 18 miliard korun bez DPH.

ČTK, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme