Z Prahy do Drážďan za 50 minut? Vysokorychlostní trať by to mohla umožnit už za 20 let

Zhruba za 20 let by se cesta z Prahy do Drážďan mohla zkrátit ze současných víc než dvou hodin na 50 minut. Počítají s tím plány na stavbu nové vysokorychlostní železnice. Na zámečku Větruše v Ústí nad Labem se na nich dohodli ministři dopravy České republiky a sousedního Saska. Společně s Ústeckým krajem podepsali smlouvu o evropské spolupráci.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Britský systém by umožnil cestujícím přímo za pohybu přestup z lokálky na dálkový rychlovlak

Britský systém by umožnil cestujícím přímo za pohybu přestup z lokálky na dálkový rychlovlak | Foto: Priestmangoode

Nová železnice by měla stát asi 90 miliard korun a měla by být první vysokorychlostní tratí v Česku.

„O vysokorychlostní železnici máme opravdu velký zájem. Jednak tu máme úzké hrdlo – labské údolí, už teď je ta trať velmi přetížená nákladní dopravou, nemáme tam prostor pro osobní dopravu. Vysokorychlostní trať potřebujeme co nejdříve,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Přehrát

00:00 / 00:00

Prahu a Drážďany chceme spojit vysokorychlostní železnicí. Na zámečku Větruše v Ústí nad Labem se na tom shodli ministři dopravy Česka a Saska

Cesta z Drážďan do Prahy by se díky ní měla z dnešních dvou hodin významně zkrátit. „Z Prahy do Drážďan bychom jezdili zhruba 50 minut. To je doba, kterou dnes v podstatě jezdíte vlakem do nejbližšího velkého města,“ dodává Neřold.

Tunel pod Krušnými horami

Vzniknout má i unikátní 26 kilometrů dlouhý tunel pod Krušnými horami, který by propojil Ústecko s Německem.

Koordinátor Evropské unie pro Transevropskou dopravní síť TEN-T Mathieu Grosch věří, že vznik tratě je reálný. „Stávající trasa mezi Prahou a Drážďany je už dnes vytížena na 90 procent. Počítáme s tím, že další doprava by to zvýšila ještě o dalších 30 procent,“ vysvětluje Grosch.

Memento D8

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) ovšem nesmí dopadnout stavba této vysokorychlostní železniční trati podobně jako stavba dálnice D8, která se staví téměř 30 let. „Dálnice D8 by pro nás měla být mementem,“ říká Ťok.

Podle optimistických odhadů by mohla nová vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan začít fungovat v roce 2036.

V Ústí nad Labem by mohla nová stanice vysokorychlostní železnice vyrůst na místě stávajícího západního nádraží. Následně by trať pokračovala tunelem na Litoměřicko, odkud by kopírovala trasu dálnice D8 až do Prahy.

Vysokorychlostní tratě TEN-T v Evropě | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

Jan Bachorík, dab Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme