Africký prach živí Amazonii

Vědci objevili zajímavý paradox. Prach z vyprahlé Afriky vyživuje jednu z nejkvětnatějších oblastí Země.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kultury Amazonie jsou snadno zranitelné

Kultury Amazonie jsou snadno zranitelné | Foto: Fotobanka stock.xchng

Nad vyprahlou a zpustošenou subsaharskou Afrikou se zvedají oblaka prachu, která vítr žene přes Atlantik. Chemická analýza ve vzorcích prachu odhalila značné množství železa a fosforu, tedy prvků, které jsou esenciální pro růst rostlin a které v pralesích Amazonie zoufale chybí. O tom, že africký prach obsahuje živiny, se vědělo už dlouho, ale předpokládalo se, že jejich obsah – zvláště v případě fosforu – není nijak významný.

Nové měření vyvrátilo tento tradovaný omyl. Prach podle vědce z Londýnské univerzity obsahuje 38x více fosforu, než ukazovaly výsledky předešlých analýz. Fosfor je na Sahaře vzácný, takže vědci předpokládali, že prach musí pocházet z jezerních sedimentů, které jsou bohatší i na železo.

Zdrojem podstatné části prachu je vyschlé jezero Megachad, jehož vody kdysi pokrývaly plochu 400 000 kilometrů čtverečních. Dnes je to pouhých 1350 kilometrů čtverečních, které tvoří Čadské jezero. Vědci odhadují, že z vyschlého jezera vítr během posledního 1000 let odnesl asi 4 metry vysokou vrstvu prachu. Do Amazonie si našlo cestu asi 20 % tohoto množství, ale i to je dost na to, aby se prales pořádně přihnojil.

Otázkou však je, co se vztahem mezi vyprahlou Afrikou a kvetoucím amazonským pralesem udělají globální změny klimatu. Pokud centrální Afriku postihne sucho, bude to znamenat špatnou zprávu pro její obyvatele. Amazonský prales však bude vzkvétat, protože větší sucho mu přinese více životadárného prachu. Pokud se však v Africe zvýší množství srážek, Amazonie utrpí a spolu s ní i zelené plíce planety.

Zdroj: Nature News, Geophysical Research Letters.

redakce ČRo Leonardo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít