Zprávy → Příroda10. října  2016 v 07:00

Botanici objevili nový druh rostliny. Hvězdnatka nenápadná ale jednoho skoro připravila o život

Zástupce rodu hvězdnatek (Thismia) - Foto:  CC BY-SA 3.0

Zástupce rodu hvězdnatek (Thismia)Foto:  CC BY-SA 3.0

Olomouckým botanikům se podařilo objevit a popsat nový druh hvězdnatky v pralesích ostrova Borneo. Jde už o třetí druh z toho rodu, který si vědci připsali na konto. Ačkoliv rostlinu pojmenovali hvězdnatka nenápadná, jednoho ze členů výpravy málem stála život.

Botanika Michala Sochora při objevu nového druhu jen těsně minula padající větev.

„Byla asi sedmimetrová a 30 centimetrů tlustá, padala zhruba z 25 metrové výšky. Byl to opravdu silný zážitek. Mně se naštěstí nic nestalo, ale větev smetla některé z mých věcí jako objektiv nebo batoh s obědem. Takže jsem pak málem zahynul i hlady,“ dodává s úsměvem.

Olomoučtí botanici popisují zážitky z hledání nového druhu hvězdnatky na Borneu

Drobná hnědá rostlinka Thismia, česky hvězdnatka, bude mít v názvu nenápadná.

„Velmi dobře splývá s podkladem, na kterém roste, což jsou většinou tlející větve, nebo tlející listí. Na výšku mívá od centimetru do maximálně pěti centimetrů, když kvete,“ popisuje.

„Zajímavý je květ, přesněji jeho stavba, který je uzpůsoben tomu, aby moucha, která do něj vletí, jím proletěla jen jedním směrem. To zabezpečuje ochranu před samoopylením,“ vysvětluje botanik.

Podle vedoucího expedice Martina Dančáka je objev nové rostliny ve vědeckém světě poměrně složitá věc.

„Prvním krokem je hledat v literatuře, jestli taková rostlina už nebyla vědecky popsána. To může trvat dlouho, někdy dokonce léta. Naštěstí my se už ve hvězdnatkách docela orientujeme, takže nám to trvalo jen několik dnů.“

Čtěte také: Botanik: Migraci rostlinných druhů nezabráníme, ale můžeme jí zpomalit

„Pak začíná další krok, což je formální popis toho druhu. A to všechno se potom musí převést do podoby odborného článku, který musí vyjít v odborném časopise. V okamžiku, kdy článek vyjde, je pak druh oficiálně popsán a pojmenován,“ vysvětluje Dančák.

Olomoučtí přírodovědci už mají na kontě třetí druh hvězdnatky. V deštných pralesích na Borneu objevili i druhy: Thismia hexagona a Thismia brunneomitra

Na světě je zatím známo šedesát druhů hvězdnatek.

Autor:  Blanka Mazalová  (bam)