Nejmenší žába Starého světa

Je velká jako zrnko hrášku, takže se může pohodlně usadit na špičku tužky. Nově objevený druh miniaturní žáby je podle vědců tím nejmenším, jaký můžeme ve Starém světě najít.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Většina žab rodu Microhyla měří na délku méně než 15 milimetrů

Většina žab rodu Microhyla měří na délku méně než 15 milimetrů | Foto: Conservation International

Žáby rodu Microhyla moc nenarostly – naprostá většina jejich zástupců na délku měří méně než 15 milimetrů. Vědci znají něco přes 400 druhů, ke kterým právě přibyl jeden zbrusu nový. Pochází z pralesů Bornea, kde jej na okraji cesty vedoucí k vrcholku hory Gunung Serapi našli vědci z organizace Conservation International. Druh popsali jako nově objevený, ale v muzejních sbírkách se ve skutečnosti nachází už asi 100 let. Zoologové však miniaturní žabičky dosud považovali za nedospělé jedince jiných druhů.

Dospělí samečci měří něco mezi 10,6 a 12,8 milimetry. Velikost odpovídající zrnku hrachu dělá z nového druhu s vědeckým jménem Microhyla nepenthicola nejmenší žábu Eurasie. Pokud vám druhové jméno nepenthicola připomene latinské jméno masožravé rostliny láčkovky, jste na správné stopě. Jméno odráží prostředí, na kterém jsou žabky životně závislé. Svá vajíčka kladou na vnitřní strany pastí na hmyz, které vytváří masožravka Nepenthes ampullaria. Pasti mají tvar konví, ve kterých se drží tekutina. V ní pak kromě uloveného hmyzu plavou i vylíhlí pulci.

K nalezení živých exemplářů v nepřehledném pralese přispěly zvukové projevy samečků. Za soumraku se shromažďují kolem masožravých rostlin a v několikaminutových intervalech pějí skřehotavé serenády. (MP3)