Velryby grónské mají překvapivě dobrý čich

Domorodí lovci měli zase jednou pravdu: nová vědecká studie ukazuje, že velryby grónské mají mnohem lepší čich, než kdokoli kromě lovců předpokládal.

Tento článek je více než rok starý.

Pravěcí kytovci nepatřili na rozdíl od dnešních druhů ke špičkovým potápěčům

Pravěcí kytovci nepatřili na rozdíl od dnešních druhů ke špičkovým potápěčům | Foto: Digital vision

Anatomické i genetické studie dokazují, že ozubení kytovci, jako jsou kosatky, vorvani a delfíni, jsou s čichem na štíru. Tito lovci ryb, hlavonožců a mořských savců mají společné předky s kosticovci, kteří svou potravu filtrují z vody. Vcelku logicky se tedy předpokládalo, že špatný čich mají i kytovci s kosticemi. Jedněmi z mála, kdo s tímto tvrzením nesouhlasil, byli lovci velryb grónských (Balaena mysticetus) z kmene Inupiatů na Aljašce. Mimo jiné popisovali, jak velryby zmizí od pobřeží, nad kterým se začne vznášet kouř z lesních požárů.

Vědci z Northeastern Ohio Universities College of Medicine si proto počkali, až se Inupiaté zase vydají na lov. Získali od nich mozky čtyř velryb grónských, u kterých mohli prozkoumat čichové laloky. U savců velikost těchto útvarů odpovídá tomu, jak dobrý má živočich čich. Ke svému překvapení vědci zjistili, že čichové laloky, které u ozubených kytovců zcela chybí, zabírají 0,13 % celkové hmotnosti mozku. To znamená, že velryby grónské mají lepší čich než člověk a lidoopi, a vyrovnají se například paviánům. Vědci se také podívali na geny, které kódují čichové receptory a zjistili, že aktivních je celá polovina z nich. U ozubených kytovců je to jen čtvrtina. Sečteno a podtrženo, čich kosticovců jsme zřejmě silně podcenili. Vědci se domnívají, že velryby grónské jej využívali především k tomu, aby vystopovaly hejna drobných korýšů čili krillu, který je hlavní složkou jejich potravy.

Zdroj: Marine Mammal Science, NewScientist