Po Plzni vozí cestující nově dva elektrobusy. Čeká je dvouletý testovací provoz

Do ostrého provozu v Plzni vyjely dva autobusy na bateriový pohon, takzvané elektrobusy. Zároveň vznikla na autobusové konečné na Košutce nová dobíjecí stanice. Vozy teď čeká dvouletý testovací provoz. Jde o evropský projekt ZeEUS, který se věnuje elektromobilitě ve veřejné dopravě. Kromě Plzně se ho účastní dalších sedm měst, je to například Londýn, Stockholm nebo Barcelona.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zkušební provoz elektrobusu na linkách MHD v ulicích Českých Budějovic

Zkušební provoz elektrobusu na linkách MHD v ulicích Českých Budějovic | Foto: Dopravní podnik města České Budějovice | Zdroj: Český rozhlas

Vypadá to trochu jako ve sci-fi filmu. Elektrobus najede pod rameno dobíjecí stanice, která vypadá jako obří sedmička. Z něj vyjede dobíjecí jednotka, která se napojí na kontakty na střeše autobusu a za šest až osm minut doplní vozidlu potřebnou energii.

Přehrát

00:00 / 00:00

Plzeň se zapojila do projektu ZeEUS, který se věnuje elektromobilitě ve veřejné dopravě. Účastní se ho dalších sedm měst

Jak řidič pozná, že je přesně pod ramenem, vysvětlil projektant Jakub Jeřábek ze Škody Electric. Ta elektrobusy vyrobila.

„Řidič u příjezdu k té nabíjecí stanici aktivuje jakéhosi nabíjecího průvodce na jedné z grafických obrazovek na palubní desce. Zobrazí se mu vizualizace vozidla a formou parkovacích senzorů se mu ukazuje přesná pozice,“ popsal Jeřábek.

Podle řidiče elektrobusu Milana Bělocha to není nic složitého: „Tady se zobrazí kamera, když se začne spouštět rameno a já přesně vidím, jestli se to připojilo nebo nepřipojilo.“

Dobíjecí stanici postavila společnost Plzeňská teplárenská. Podle předsedy představenstva Tomáše Drápely to byla velká výzva. „Bylo to něco naprosto nového. Já jsem k tomu velkou důvěru neměl. Tím, že jsme z osmi měst první, kdo to dokázal, se potvrzuje jen to, že to není jednoduchá věc,“ řekl Drápel.

Na konstrukci samotné dobíjecí jednotky pracovala také Západočeská univerzita v Plzni. Ta po dvou letech testování elektrobusů zpracuje zkušenosti a výsledky pošle všem ostatním účastníkům projektu.

„Univerzita bude zodpovědná za hodnocení uživatelů, zákazníků. Předpokládáme ale, že plzeňská veřejnost přijme autobusy velmi pozitivně,“ uvedl prorektor Vladimír Duchek.

Důležitá je rychlost dobíjení

Naopak Plzeň získá výsledky testování z ostatních měst zapojených do projektu. Každé z nich zkouší jiný způsob dobíjení. Pak se teprve rozhodne, jestli začne bateriové autobusy nakupovat.

Pro generálního ředitele Plzeňských městských dopravních podniků Michala Krause bude rozhodující délka rychlodobíjení. I současných šest až osm minut je podle něj moc.

„Pokud by se rychlodobíjení odehrávalo v sekundách, samozřejmě ten parametr si vymýšlím, pak by ten dojezd nebyl tak limitující. Umím si představit, že na delší trase si může ten vůz, lidově řečeno, cucnout a může pokračovat,“ doplnil Kraus.

Na jedno dobití ujede elektrobus 30 až 40 kilometrů. Běžně ale autobusy najednou po městě stovky kilometrů denně. Rozpočet projektu ZeEUS je 22 a půl milionu eur, tedy zhruba 620 milionů korun. Evropská unie ho podpoří 13 a půl miliony eur.

Jana Kosová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme