Problémy se stavbou Blanky zaměstnaly čtyři pražské primátory

V sobotu projedou první auta pražským tunelovým komplexem Blanka. Stane se tak se čtyřletým zpožděním, podle původních plánů měl tunel sloužit dopravě už od roku 2011. Během výstavby se také notně prodražil – z původních 27 na 37 miliard korun, s návaznými stavbami dokonce na 43 miliard. A problémy kolem stavby zaměstnaly hned čtyři pražské primátory.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V tunelovém komplexu Blanka v Praze odborníci před jeho otevřením prověřovali funkčnost všech instalovaných technologií, především pak bezpečnostních systémů tunelu

V tunelovém komplexu Blanka v Praze odborníci před jeho otevřením prověřovali funkčnost všech instalovaných technologií, především pak bezpečnostních systémů tunelu | Zdroj: ČTK

Smlouvu o výstavbě tunelu podepsal v roce 2006 s firmou Metrostav primátor Pavel Bém z ODS. Ujišťoval přitom, že tunel bude stát 26 miliard, ani o korunu víc, a hotový bude do konce roku 2010.

První skluz vznikl kvůli složitému procesu stavebních povolení a výkupu pozemků. Stavbu zpozdila ekonomická krize, město neplatilo za odvedené práce a Metrostav stavěl pomaleji. A také dráž.

Přehrát

00:00 / 00:00

Stavba tunelového komplexu zaměstnala hned čtyři pražské primátory. Shrnutí připravil redaktor Jaroslav Skalický

V roce 2011 to přiznal Bémův stranický kolega a nástupce na radnici, primátor Bohuslav Svoboda.

„Nárůst ceny je takový, že skutečně ji nejsme schopni zaplatit, a proti těm původně uvažovaným 26 miliardám jít na 35. Proto také předpokládáme, že by se postup prací mohl zpomalit, abychom sumu rozdělili v čase,“ řekl Svoboda.

Do krizové situace se Blanka dostala za vlády primátora Tomáše Hudečka z TOP 09. Prohlásil ji za potenciální černou stavbu, protože prý smlouvu mezi Metrostavem a Prahou nikdy neprojednala rada města ani zastupitelstvo. Blanka se dostala před rozhodčí soud.

„My před rozhodčí soud předstupujeme se žádostí o stanovení platnosti, či neplatnosti samotné smlouvy. V případě, že by smlouva byla neplatná, pak očekáváme od soudu vydání i stanoviska, jakým způsobem pokračovat,“ uvedl tehdy Hudeček. Za viníka vzniklé situace označil Pavla Béma z ODS.

„Sám pan Hudeček podle této smlouvy dva roky staví a nevadí mu to. Tak najednou přijde a prohlásí tu smlouvu za neplatnou. To všechno jsou kroky, které jenom ukazují na to absolutní zoufalství, na politický a manažerský diletantismus,“ reagoval Bém.

Severozápadní část Městského okruhu včetně tunelového komplexu Blanka se otevře 19. září | Foto: ČTK

Soud platnost smluv potvrdil. Metrostavu nařídil Blanku dokončit a Praze zaplatit firmě dlužnou částku. Blanka ale ještě vyhráno neměla. Kvůli nutné výměně navlhlých kabelů musel magistrát otevření tunelu znovu posunout.

„Já se předem chci omluvit za minulé vyjádření, že za stav tunelu Blanka může debil. Já jsem zjistila, že tam je podstatně více debilů. Myslím, že je to celkem jasné. Dnešní setkání bylo ve smyslu – kdo za to může. Všechny firmy svalují vinu jeden na druhého a to je prostě neakceptovatelné,“ komentovala situaci současná primátorka Adriana Krnáčová za hnutí ANO.

Jaroslav Skalický, mka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme