Nostalgie brání v přejmenování ostravských zastávek

Pokud řeknete v Ostravě Nová huť, každý vám ukáže, kde je a jak se k ní dostanete. I když se tato firma už delší dobu jmenuje jinak, její fenomén žije dál. Název Nová huť můžete najít třeba ve jméně basketbalového týmu nebo zastávek hromadné dopravy. Právě v posledně jmenovaném příkladu jde o kus nezničitelné historie. Nový majitel hutí sice chce zastávky přejmenovat, ale zatím se mu to nedaří, a tak vás zveme na krátkou cestu tramvají po Ostravě.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ostravská tramvaj

Ostravská tramvaj | Foto: Dopravní podnik Ostrava

Tramvaje jezdí k ostravským hutím už od nepaměti a názvy zastávek logicky převzaly označení Nová huť, jak se dříve podnik jmenoval. Podobně nazvaných zastávek je celkem deset a když se zeptáme cestujících na zastávce Nová huť jižní brána, dozvídáme se od nich většinou názory odmítající přejmenování.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nostalgie brání v přejmenování ostravských zastávek

"Přejmenování by bylo úplně zbytečné," myslí si jeden z cestujících. "Nová jména by udělala spíš zmatek," přidává názor další. Změnu názvu jsme navíc museli každému dotazovanému pracně vysvětlovat, protože málokdo chápal změnu názvů, které v sobě koncentrují zvučnou ostravskou éru. Oficiální žádost na dopravní úřad však už zamířila.

"Zaměstnanci sice ještě s nostalgií vzpomínají na časy Nové huti, ale upozornili na fakt, že čas jde dál a že by zastávky měly být pojmenovány současným jménem společnosti," domnívá se mluvčí ArcelorMittal Ostrava Věra Brejová.

Divit se tomu nelze, když i kdejaký hypermarket má své zastávky. Proč tedy nejít s dobou třeba na konci linky číslo 9? Jiří Kutras z ostravského dopravního podniku však vrtí odmítavě hlavou. "Používáme zažité názvy, které se používají téměř od prvopočátku, kdy tramvajová doprava funguje. Každá změna názvu zastávky navíc vyžaduje zásadní změny do knižních jízdních řádů i do hlásičů, palubních počítačů všech vozidel, která tam jezdi," vysvětluje.

Víte, že přejmenování jediné ostravské zastávky stojí až 70 tisíc korun? V případě Nové huti musíte ovšem násobit deseti, takže se dostaneme na částku za hranici půl milionu korun. "Zkušenosti s jinými zastávkami dokládají, že mnohdy došlo k unáhleným změnám a po měsíci užívání přišla žádost o další přejmenování. Zastávky by proto měly být pojmenovány tak, aby za nějakou dobu nebyl název předmětem změny ani diskuzí, jak by se měly jmenovat," domnívá se Jiří Kutras.

Můžeme sice uvést případy, kdy proběhlo přejmenování ostravských zastávek téměř bez potíží. Třeba zastávka Kino Vesmír nahradil název legendární Stodolní ulice s bary a kluby. U Nové huti by to tak jednoduché prý nebylo. Kuriózní tahanice o zastávky je zatím jen obyčejným pošťuchováním, ale zároveň se ukazuje, jak silná je hrdost na práci otců a dědečků.

Martin Knitl Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme