Budoucnost nákladového nádraží Žižkov bude známá do několika týdnů

Ministerstvo kultury vyhlásilo část nákladového nádraží Žižkov v Praze za kulturní památku. Jak v úterý jako první informovalo Rádio Česko, rozhodnutí ale není pravomocné, protože se majitel pozemku, České dráhy, proti rozhodnutí odvolal. O lukrativní pozemky svádějí už léta boj památkáři a developeři. Své plány má i radnice městské části Prahy 3. Nádražní budovy i infrastruktura chátrají už bezmála devět let.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákladové nádraží Žižkov

Nákladové nádraží Žižkov | Foto: Tomáš Adamec

Mluvčí ministerstva Stanislav Brunclík ve vysílání Rádia Česko upřesnil, které části nádraží resort za památku vyhlásil: „Jde o hlavní budovu nádraží, včetně pozemků, budovy vrátnic a původní oplocení.“

Úředníci ministerstva se teď zabývají odvoláním Českých drah. „Odvolání přišlo někdy mezi vánočními svátky. Musí se na to sejít rozkladová komise a naši odborníci to nějakým způsobem budou řešit. Já chci jen říct, že to je zcela běžný postup, že se ministerstvo dopravy odvolalo v zákonné lhůtě zcela podle pravidel, jak se to má dělat,“ uvedl mluvčí

Ministr kultury Jiří Besser by měl o odvolání rozhodnout do 14 dnů. „Po novém, rozhodnutí odborníků ministerstva kultury a podpisu ministra běží další zákonná lhůta pro další odvolání,“ upozornil Brunclík.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministerstvo kultury vyhlásilo část nákladového nádraží Žižkov v Praze za kulturní památku. Zatím nepravomocně. Otázky pro mluvčího resortu Stanislava Brunclíka a reportérku Michaelu Veteškovou.

Jak doplnil, definitivní verdikt by mohl být znám do několika týdnů: „Pokud do toho zahrnu i různé zákonné lhůty pro odvolání a podobné věci, tak to je maximálně v řádech několika málo týdnů.“

Kulturní památka od svého majitele vyžaduje zvláštní přístup a péči. „Jakékoliv změny typu oprav, demolicí, stěhování, renovací a celkové nakládání s kulturní památkou se musí hlásit příslušným úřadům. Systém nakládání s kulturní památkou je pro majitele daleko složitější. Na druhou stranu má možnost žádat v rámci příslušných finančních programů peníze na renovaci ze státního rozpočtu,“ uzavřel mluvčí ministerstva kultury.

Prodloužení Olšanské ulice, nové byty i kanceláře

Funkcionalistický areál je teď opuštěný. Poslední vlak tam vyložili před devíti lety. V několikapodlažní budově sídlí menší firmy a v někdejších překladištích a skladech jsou především vietnamští obchodníci.

Před pěti lety přišlo tehdejší vedení žižkovské radnice s nápadem tuto lokalitu proměnit v centrum městské části s parkem, bulvárem a obchody. Konkrétně radnice Prahy 3 chtěla, aby se novou čtvrtí prodloužila Olšanská ulice. Tím by se velmi ulevilo místní dopravě.

Také vedení magistrátu usilovalo, aby na místě nákladového nádraží Žižkov vzniklo další městské centrum s obchodními domy, kancelářemi a byty. Chtělo kvůli tomu změnit územní plán.

Ministerstvo kultury versus Praha 3, ČD a developer

Rozhodnutí ministerstva kultury je ale pro ně čárou přes rozpočet nejen pro radnici, ale i pro České dráhy. Státní podnik čeká na změnu územního plánu a zapsání pozemků jako obytné zóny. Pak je chtějí co nejvýhodněji prodat.

Podle dřívějších vyjádření mluvčího firmy Petra Šťáhlavského by pro ni bylo prohlášení území kulturní památkou velmi problematické. Hůře by se pak nádraží prodávalo a novému vlastníkovi měnilo na nové centrum.

Developer Sekyra Group měl na tuto lokalitu zálusk, ale není jisté, jak se jeho postoj změní, když se skutečně nákladové nádraží Žižkov stane kulturní památkou. I když pozemky odkoupí a bude tam něco budovat, bude lokalita zatížená památkovou ochranou.

Michaela Vetešková, Marián Vojtek, Dalibor Zíta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme