Zprávy → Regiony19. října  2016 v 14:02  

Inkluze v praxi: postižené děti mají na některých školách speciální třídu. V Čerčanech jsou spokojené

Některé základní školy řeší začlenění postižených dětí vytvořením speciálních tříd (ilustrační foto) - Foto: European Commission Audiovisual service

Některé základní školy řeší začlenění postižených dětí vytvořením speciálních tříd (ilustrační foto)Foto: European Commission Audiovisual service

Jak začlenit postižené děti do běžných škol a neovlivnit výuku ostatních? České základní školy se s tímto problémem potýkají od letošního září. Někdy jsou děti s hendikepem v běžných třídách a mají k sobě asistenta. Část základních škol ale řeší začlenění postižených do kolektivu po svém. Zřizují speciální třídy, ve kterých mají děti zvláštní péči, malý kolektiv a vlastní učební plán. Takovou třídu má třeba škola v Čerčanech na Benešovsku.

„Je tu jeden žák ze 3. třídy, tři ze 4. třídy, jeden z 6. a jeden ze 7. třídy,“ popisuje učitelka Základní školy v Čerčanech Renata Hůlová. „Na každý den si připravím hromádku a mám tam pro čtyři ročníky hromadu učebnic a pracovních pomůcek,“ dodává. 

 

Některé základní školy řeší začlenění postižených dětí vytvořením speciálních tříd. Téma pro reportérku Věru Hájkovou

Vložit na svůj web

Ondra je ve čtvrté třídě. „Učení mi jde líp,“ říká. Jeho spolužák s ním souhlasí. „Hrozně moc se mi tady líbí. Je tady méně hluku než v naší bývalé třídě,“ hodnotí Kuba. 

Cílem inkluze je začlenit do kolektivů na klasických základních školách děti s lehkým mentálním postižením, mimořádně nadané děti i školáky s dalšími omezeními.  

Výuka má být přizpůsobena jejich potřebám. Se zvládnutím různých potíží, odlišností či zdravotních omezení by měli pomoci asistenti, ale také nové školní pomůcky. Inkluze přesto není podle učitelky Hůlové vhodná pro každého. 

„Všechny děti se podle mého názoru nedají inkluzivně zařadit do školy. Z hlediska smyslových nebo tělesných postižení není problém, ale jakmile jde o mentální postižení, tak tam bych to rozlišovala. Některé dítě je schopno se do kolektivu začlenit, jiné ne,“ vysvětluje Hůlová, která dlouhé roky učila ve speciální škole. 

Čtěte také: Inkluze na ZŠ Lyčkovo náměstí funguje už roky, znevýhodněné děti se učí v běžných třídách

Tomáš Krška má v čerčanské speciální třídě dceru. „Do školy chodí ráda. Myslím, že je to lepší, než to bylo,“ říká tatínek. 

„Chodila do Čerčan do běžné třídy. Měla asistentku a byla mezi 30 dětmi. Teď je méně unavená, ve třídě není takový hluk, byť musím pochválit dřívější paní třídní učitelku i paní asistentku, ale těch 30 dětí bylo dost. Myslím, že to bylo náročné i pro ně,“ míní Krška. 

Speciální třídy v základních školách jsou v souladu se školskými zákony a vypadá to, že kvůli inkluzi jich bude přibývat. 

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace