Zprávy → Regiony14. září  2016 v 22:29  

Kampaň ‚Na hulváta ne!‘ upozorňuje na blokování zastávek MHD a další nešvary řidičů v Plzni

Řidiči často stojí na zastávkách MHD nebo blokují křižovatky (ilustrační foto) - Foto: Monika Zettlová

Řidiči často stojí na zastávkách MHD nebo blokují křižovatky (ilustrační foto)Foto: Monika Zettlová

Pokud v plzeňské městské dopravě potkáte protivného řidiče, možná ho někdo naštval. Třeba neukázněná řidička, která se svým autem zaparkovala na zastávce MHD a běžela do bankomatu. Že je to místo vyhrazené pro městskou dopravu ji nezajímalo. Hulvátů, kteří blokují zastávky a znemožňují nástup a výstup cestujících je v Plzni hodně. Plzeňským dopravním podnikům už došla trpělivost - natiskly billboardy a plakáty, natočily ukázková videa a spustily informační kampaň - Na hulváta ne!

„Tady zrovna stojí dodávka na zákazu stání nebo zásobování, ale zásobování to není,“ říká řidič městského autobusu Filip. Během projíždění plzeňských ulic míjí zastávky, které často blokují osobní auta. 

Nejhorší je to podle něj na Americké třídě, na náměstí a v centru města obecně. „Na Americké si často lidé vybírají z bankomatů, stojí tady. Je to tady hodně vytížené. Můžu jen počkat, až ty vozy odjedou, a pak zajet a odbavit cestující. Maximálně můžu zavolat městskou policii,“ popisuje řidič Filip. 

 

Na blokování zastávek MHD a další nešvary řidičů v Plzni upozorňuje kampaň dopravních podniků Na hulváta ne!

Vložit na svůj web

Že to s řidiči není vždy jednoduché, potvrzuje také další řidič Radek Baloun. „Ne pokaždé je to s řidiči úplně perfektní. Z našich zastávek si často dělají parkovací místo,“ říká. 

„Nejhorší je, když řidiči zastaví bezdůvodně na začátku zálivu pro parkování v zastávce autobusu. Nemůžeme do toho zálivu zajet a zároveň vůz srovnat s okrajem zálivu zastávky. Dochází k tomu, že řidič musí vystoupit, má tam třeba vozíčkáře nebo kočárek, a musí se postarat, aby se cestující nezranil,“ dodává Baloun. 

Když není s řidičem na hulváta zaparkovaného auta domluva, vyjíždí na místo strážníci a odtahová služba. 

„Pokud vozidlo tvoří překážku v silničním provozu, což znamená, že brání v plynulosti nebo bezpečnosti silničního provozu, nedává se na vozidlo takzvaná botička, ale musí se přistoupit k odtahu,“ říká mluvčí městské policie Dana Krausová. 

„V období od 1. ledna do 30. srpna bylo oznámeno celkem 525 událostí, které souvisely s vozidly zaparkovanými na zastávkách městské hromadné dopravy. Z toho 107 vozidel bylo odtaženo a 418 přestupců bylo vyřešeno jiným způsobem,“ uvádí Krausová. 

Chceme upozornit, ne vynadat 

Podle ní jsou nejčastějšími lokalitami Slovanská alej, náměstí Republiky, Husova ulice, především u centrálního autobusového nádraží, a Koperníkova ulice. 

Kateřina Fránová z vedení plzeňských dopravních podniků věří, že díky kampani Na hulváta ne! bude těch nešvarů v plzeňských ulicích méně. 

„Kampaň by především měla řidiče upozornit na dopady takového chování. Spíš to rozpoutá diskuzi a řidiči, kteří se tak občas i nevidomě chovají, si uvědomí, co tím způsobují ostatním. Nechceme nikomu vynadat nebo někoho pokutovat,“ popisuje Fránová. 

Podle ní chtějí hlavně poukázat na to, co řidiči zastavením v křižovatce nebo na či před zastávkou způsobují. 

Na parkování v zastávkách a další nešvary řidičů upozorňují polepené autobusy a trolejbusy nebo obrázky na webu dopravních podniků. Informační kampaň Na hulváta ne! potrvá do konce roku. 

Autor:  Lukáš Milota

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace