Na Křižíkovu trať z Tábora do Bechyně se vrací historické vlaky
Na první elektrifikovanou železnici v někdejším Rakousko-Uhersku se dnes vrací dva historické stroje. Pravidelnou víkendovou přepravu cestujících bude na trati mezi jihočeským Táborem a Bechyní až do konce prázdnin zajišťovat legendární elektrická lokomotiva Bobinka z roku 1954.
„Vlak patří k tomu, co člověk málokdy na kolejích potká. V depu Tábor jsou k dispozici dvě historické elektrické lokomotivy z roku 1954, které byly dodané cíleně pro trať Tábor – Bechyně. A ty se budou střídat v čele historických souprav, které budou v létě nasazovány na místo běžných vlaků,“ upřesňuje znalec železniční historie Jan Šatava.
K Bobince patří dva osobní vagóny, které přes zimu dostaly nový červený nátěr. Jedná se o původně německé vozy z třicátých let minulého století, které se do Čech dostaly za Protektorátu a po válce zde zůstaly jako válečná kořist.
Na první elektrifikovanou železnici v někdejším Rakousko-Uhersku se dnes vrací dva historické stroje, natáčel Jan Kopřiva
Vagóny jsou dost prostorné a dokonce se v nich nachází i bufet, což je na lokálce dost nadstandardní servis. „Je to asi republikové prvenství, kdy na regionálních spojích bude drobné občerstvení. Vychází to z historie, kdy tu občerstvovací koutek byl,“ potvrzuje Marek Plochý, který má u Českých drah na starosti nostalgické jízdy.
Dopravci pamatovali i na přepravu cyklistů. Na vagóny nechali v rámci rekonstrukce navařit speciální, dobově vyhlížející držáky pro přepravu jízdních kol.
V rámci nostalgických jízd se na kolejích objeví i o půl století starší Křižíkův vůz EM 400.0 zvaný Elinka.
„Pro zvláštní fajnšmekry nad rámec těchto pravidelných osobních vlaků, vyjede každých čtrnáct dní původní motorový vůz vyrobený v roce 1903, který má elektrickou výzbroj částečně pamatující Františka Křižíka,“ dodává Jan Šatava.