Policie oznámí, jak vyšetřila tragédii ve Studénce
Policisté dnes zveřejní výsledky několikaměsíčního vyšetřování vlakového neštěstí ve Studénce na Novojičínsku. V srpnu roku 2008 spadla mostní konstrukce rovnou na trať a do trosek narazil mezinárodní rychlík. Trestnímu stíhání čelí desítka lidí, převážně z firem, které most stavěly.
Radiožurnál už před dvěma týdny jako první informoval, že vyšetřování vlakového neštěstí míří ke konci. Dnes policisté zveřejní výsledky své práce.
V srpnu roku 2008 spadla ocelová konstrukce silničního mostu na trať, po které jel vlak EuroCity Comenius z Krakova do Prahy. Po nárazu zahynulo na místě šest lidí, čtyři ženy a dva muži.
Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských cestujících, která podlehla zraněním v krakovské nemocnici 26. září 2008. Různá zranění utrpělo 90 lidí, z toho deset těžká.
Policie za neštěstí obvinila deset osob. Tři pracovaly pro generálního dodavatele stavby ODS - Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnávala subdodavatelská firma Bögl & Krýsl. Obvinění si vyslechl i pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.
Stavitelé poukazují na technický stav vlaku
Vyšetřovací spis má i s přílohami asi 15.000 stran. Podle kriminalistů provázela stavbu řada pochybení, špatné zabezpečení statiky a nepořádek.
Společnost Bögl a Krýsl považuje ukončení vyšetřování za předčasné. Její advokát Radek Ondruš tvrdí, že podle zprávy Drážní inspekce vlaková souprava nebyla technicky v pořádku.
„U vlaku nebyly plně funkční brzdy. Policisté s tím byli jednoznačně vyrozuměni Drážní inspekcí. Zprávu dostali policisté v průběhu vyšetřování a najednou urychleně končí dokazování, aniž by se závěry Drážní inspekce zabývali,“ říká Ondruš.
Samotná Studénka zažívala dlouhé týdny dopravní komplikace, protože se jedna část města prakticky odtrhla od druhé. Radnice odškodnění vyčíslila na šest miliónů korun. Podle starosty Ladislava Honuska se ale do dnešního dne žádných peněz nedočkala.
Kompenzaci žádá Studénka po hlavním dodavateli, firmě ODS - Dopravní stavby. Tato společnost přitom majetkově přechází pod nadnárodní firmu Eurovia. Odškodnění prý přijde na řadu až poté, co skončí soud.