Práce na obnově železnice mezi Bavorskem a Českem skončily. Vede z Aše až do Selbu
V Aši oficiálně skončila obnova železniční trati mezi Českem a Bavorskem. Osobní vlaky se na přeshraniční trať vrací po skoro 20 letech. V letošním roce jde na českém území o jediný dokončený projekt svého druhu. Pro obyvatele nejzápadnějšího cípu republiky je modernizace regionální železnice i ojedinělým pohledem do historie.
„Přišel jsem se podívat, protože je to první vlak, který vůbec přijede. Jezdily ale i ověřovací vlaky. Náš syn ho bude řídit,“ popsal pan Jiří.
Ten patří mezi železniční nadšence, kteří si nenechali ujít odjezd prvního osobního vlaku do bavorského Selbu. Osobní vlaky tady nejezdily od roku 1996.
Podle pana Jiřího jde pro město o událost doslova symbolickou. „V každém případě. A propojí to regiony, zvláště lidi, kteří nemají vlastní dopravní prostředek. Bude to pro ně zajímavé takhle cestovat,“ vysvětlil.
Symbolika je i v tom, že právě na trati z Aše do bavorského Selbu odjel na západ s desítkami emigrantů takzvaný vlak svobody. Stalo se to v září roku 1951. Pro mnohé obyvatele Aše se hromadný útěk na západ stal legendou.
První oficiální vlak na obnovené trati přivezl pozvané hosty. Kromě jiných i ministra dopravy Dana Ťoka z hnutí ANO.
Páska přestřižena, slavnostní vlak projel = nic nebrání tomu po 70 letech znovu spustit provoz vlaků Aš - Selb! pic.twitter.com/E723KeMWZG
— České dráhy a.s. (@ceskedrahy01) 7. Prosinec 2015
„Tady je nejenom dopravní ale i velký symbolický význam této trati, protože spojuje Bavorsko s Českou republikou a umožňuje regionální provoz,“ řekl Ťok.
Optimistické odhady hovoří o tom, že osobní vlaky by na regionální trati mohly ročně přepravit až dva miliony cestujících.
„Spíš v létě na výlety, když tady budu mít vnoučata a pojedeme do Německa vlakem,“ řekla o využití trati obyvatelka Aše.
Do obnovy trati investovala česká strana přes 80 milionů korun. Vlaky tady odstartují pravidelné spoje v neděli 13. prosince.