Praha už ví, kolik stojí Lítačka. Dala za ni už 35 milionů. Krnáčová podle opozice nemluvila pravdu

Praha konečně ví, kolik platí za novou tramvajenku Lítačku. Vedení města totiž předložilo po šesti měsících pilotního provozu první analýzu nákladů. Z ní vyplývá, že vývoj a pořízení nové karty město stálo 8,2 milionu korun a měsíční provoz zatím vychází na 4,4 milionu. Analýzu, kterou má Český rozhlas k dispozici, budou ve čtvrtek projednávat šéfové zastupitelských klubů na magistrátu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Primátorka Prahy Adriana Krnáčová představuje Lítačku

Primátorka Prahy Adriana Krnáčová představuje Lítačku | Foto: Filip Jandourek

„Já si velmi cením toho, že pořízení karty se vešlo do deseti milionů, jak jsme slibovali. A pak také srovnání s náklady na opencard. Už teď ve fázi pilotního provozu je tam úspora 37 milionů. Po jeho skončení by měla být úspora ještě větší, téměř o polovinu. Provoz teď je dokonce levnější než provoz opencard v roce 2015,” řekla Českému rozhlasu primátorka Prahy Adriana Krnáčová z hnutí ANO.

„Klíčové také je, že máme vlastní systém a nejsme závislí na žádném dodavateli,” dodala primátorka.

Bývalí pražští primátoři Svoboda a Hudeček byli uznáni vinnými v kauze opencard

Číst článek

Jenže podle opozičních zastupitelů vychází z analýzy opak - a sice to, že provoz nové karty je drahý a úspora oproti opencard malá. Měsíční náklady karty totiž podle analýzy vychází na 3,7 milionu plus dalších 700 tisíc měsíčně na výrobu a distribuci karet. To znamená, že nová karta je měsíčně o 12 procent levnější než původní opencard. To je ale podle opozičních zastupitelů málo.

Opozice: Nic se nevyřešilo

„Vyplývá z toho, že je to v podstatě stejně drahé jako opencard. Bohužel je to tak, že to co paní primátorka říkala na jaře, se ukázalo jako nepravda. Slibovala náklady pět milionu korun, později osm. Teď se ukázalo, že je to 4,4 milionu měsíčně. Kromě toho stále ještě běží podobné náklady na opencard. Nic se nevyřešilo,“ říká šéf pražské ODS a opoziční zastupitel Filip Humplík.

„Navíc tam řada informací úplně chybí. Nás zajímá, jak je vyřešeno paralelní fungování s opencard. A v neposlední řadě - v budoucích letech nás možná čekají ještě velké problémy kvůli tomu, jak byla Lítačka nasazena, chystá se totiž řada žalob, které by se Praze mohly prodražit,” doplňuje Humplík.

Vyšší úspory od října

Vedení Prahy ale na úsporách trvá a argumentuje tím, že běžný provoz karty bude levnější než ten pilotní a že od října by se měsíční provozní náklady měly výrazně snížit. Pak už by měla být měsíční úspora vůči opencard 26 procent. Navíc zdůrazňuje, že jasná úspora je vidět na pořízení celého systému. Zatímco u opencard analýza ukazuje náklady 165 milionů, u Lítačky je to 8,2 milionu.

Lítačka v Praze funguje od 1. března, přičemž jen pár týdnů před tím primátorka už hotovou Lítačku ukázala zastupitelstvu. Pilotní provoz by měl běžet do konce září. Velká zatěžkávací zkouška ale Lítačku čeká ještě v příštích měsících, kdy by měla vypršet platnost zhruba 700 tisíc karet opencard. Zatím Praha vydala zhruba 200 tisíc Lítaček. Nová karta v hlavním městě nahradila opencard, která podle posledního auditu vyšla 1,7 miliardy korun.

Marie Bastlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme