Dva nejvíce poškozené dálniční mosty v Ostravě jsou zavřené. Kvůli zátěžovým testům

Řidiči v Ostravě musí už od rána objíždět mosty, které vedou k dálnici D1, dříve označované D47. Jsou to dva mosty na nejvíce poškozeném úseku dálnice a právě kvůli nim se Ředitelství silnic a dálnic dohaduje se stavebními firmami. Dnes na jednom z nich začaly speciální zátěžové testy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Měření nosnosti dálničního mostu

Měření nosnosti dálničního mostu | Foto: Martin Knitl

„Vidíme, jak se mostní závěr vytrhnul z římsy a dochází tady i k zatékání, které je vidět pod římsou,“ popsal jednu ze závad Jiří Hlavatý z Ředitelství silnic a dálnic.

První z mostů v Ostravě-Přívoze je protkán speciálními čidly, která rozpoznají jakoukoli odchylku. Nákladní vozy nejprve most přejedou a experti provedou dynamické měření a skutečnou nosnost konstrukce.

Přehrát

00:00 / 00:00

O zátěžových testech mostů na ostravské části dálnice D1 zjišťoval víc redaktor ČRo Martin Knitl

„Vzhledem k tomu, že je dnes zhruba 1 stupeň Celsia, tak by mezera měla být v závěru kolem 40 milimetrů a teď je nula. Ten závěr je úplně sevřený a těmi tlaky vznikají trhliny. Na tomto mostě je více závad, hlavně více typů závad. Jsou zde problémy s ložisky, jsou zde trhliny v nosné konstrukci a další problémy, které se týkají sedání,“ doplnil Jiří Hlavatý.

Oba mosty patří v dálniční síti k nejsledovanějším. Pro Ředitelství silnic a dálnic jde o klíčový posudek v debatách se stavebními firmami, jako je například společnost Eurovia.

„Současné zátěžové zkoušky jsou z našeho pohledu bezpředmětné a neprůkazné. Ředitelství silnic a dálnic jako majitel komunikace zcela zanedbalo údržbu mostů, neprovádělo na daných mostech především takzvanou rektifikaci jejich vyrovnávání. Z technickoinženýrského hlediska se jedná o zjevnou neznalost,“ komentovala zátěžové testy v Ostravě Iveta Štočková ze společnosti Eurovia.

Měřící čidla | Foto: Martin Knitl

S tím Ředitelství silnic a dálnic nesouhlasí. Testy ale také mohou prokázat, že jsou mosty v tak špatném stavu, že se po nich už nebude moci jezdit.

„Pokud společnost Eurovia tvrdí, že jsme zanedbali údržbu mostů, tak přesný opak je pravdou. Už dlouho víme, že ty mosty mají velký technický problém a velmi intenzivně je sledujeme. Mají mít životnost sto let. Teď jsme čtyři roky po jejich uvedení do provozu a mají takové problémy, že uvažujeme o uzavření,“ uvedl Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic.

Výsledek testu by mělo znát Ředitelství silnic a dálnic už příští týden.

Jedna z prasklin na dálničním mostě | Foto: Martin Knitl

Problematické mosty na dálnici D1 v Ostravě - Přívozu | Foto: Český rozhlas

Martin Knitl, mkp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme