Speciální vláček nebo robot. Pardubičtí studenti sestrojili nové rehabilitační pomůcky pro děti

Rehabilitace může být pro děti s pohybovým omezením zároveň zábavnou hrou. Studenti Střední průmyslové školy elektrotechnické z Pardubic pro ně vymysleli nové pomůcky ke cvičení. Jednou z nich je třeba robot, který umí dětem předcvičovat, elektronický hráč na xylofon nebo speciální vláček řízený pohyby rukou.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pardubičtí studenti sestrojili nové rehabilitační pomůcky pro děti. Na snímku robotický xylofon

Pardubičtí studenti sestrojili nové rehabilitační pomůcky pro děti. Na snímku robotický xylofon | Foto: Pavel Čáp

„Máme vláček, který je řízen pomocí gest rukou. Pacient jezdí buď dopředu, nebo dozadu a má třeba za úkol zastavit ve stanici. Přináší to pro hraní nový rozměr,“ popisuje student 4. ročníku pardubické střední průmyslové školy elektrotechnické Stanislav Svědiroh.

Přehrát

00:00 / 00:00

Speciální vláček nebo robot. Pardubičtí studenti sestrojili nové rehabilitační pomůcky pro děti. Téma pro Terezu Haškovou

„Když dám ruku dál od těla, tak vláček jede na jednu nebo na druhou stranu různou rychlostí. Podle toho, jak daleko dá od té nulové polohy ruku, tak řídí vláček,“ vysvětluje zástupce ředitele průmyslové školy Pavel Čáp.

„Dítě, které na tom cvičí, má pocit, že si hraje, ale přitom vlastně rehabilituje,“ dodává.

Malý robot lidské postavy umí zopakovat naprogramované cviky. Děti ho pak mohou napodobovat.

„Robot se zapne a celý se rozsvítí. Můžeme s ním libovolně pohybovat. Jak jsem s ním hýbal, tak si zapamatoval, co jsem s ním dělal. Ve chvíli, kdy program spustím, tak napodobuje to, co jsem s ním dělal,“ přibližuje Čáp. „Děti cvičí s robotem. Napodobují, co dělá, a sestřička má čas cviky kontrolovat,“ podotýká.

Co bylo podle studentů na tvorbě robota nejtěžší? „Pracovali jsme na tom v rámci kroužku. Vždycky někdo přispěl správným řešením. Problémem bylo naprogramovat program, který by dokázal nahrávat cvičení, které s robotem budeme dělat,“ student 3. ročníku Jan Bělohlávek.

Pomůcky darují studenti léčebně

Další rehabilitační pomůckou je robotický xylofon. „Nová pomůcka by měla umožnit dětem, které mají špatnou jemnou motoriku na to, aby zahrály na xylofon, aby si mohly zkomponovat nějakou skladbu,“ popisuje zástupce ředitele Pavel Čáp.

„Dítě bude přesouvat noty na určitá místa na obrazovce, poté zmáčkne velké tlačítko a nebude mít problém, aby to spustil,“ vysvětluje Čáp. „Dává to i zpětnou vazbu lékaři. Může se podívat, jestli se zlepšil rozsah horních končetin,“ uzavírá Čáp.

Nové pomůcky darují studenti Hamzově léčebně v Košumberku, se kterou jejich škola dlouhodobě spolupracuje. Současně chtějí, aby jim svoje nápady na pomoc druhým posílali i školáci z jiných oborů, a vyhlásili proto soutěž Pojdme si pomáhat.

Tereza Hašková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme