Správa železnic převezme pražské hlavní nádraží. Nemáte k tomu důvod, tvrdí Grandi Stazioni

Společnost Grandi Stazioni se nezúčastní nedělní odpolední schůzky se Správou železniční dopravní cesty kvůli předání pražského hlavního nádraží, řekl její mluvčí Martin Hamšík. Firma trvá na tom, že k ukončení spolupráce s ní nemá správa železnice zákonný důvod. Mluvčí železniční správy Jakub Ptačinský ale zdůraznil, že neúčastí zástupců společnosti se na procesu převzetí nádraží nic nemění.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hlavní nádraží v Praze, vlaky

Hlavní nádraží v Praze, vlaky | Foto: Anna Jadrná | Zdroj: Český rozhlas

Smlouva italské společnosti na pronájem prostor vyprší o půlnoci. „Společnost Grandi Stazioni již v sobotu odpověděla na dopis SŽDC, vyzývající ke schůzce dnes v 16:00 na hlavním nádraží, že k takovému jednání vzhledem k trvaní smlouvy nevidíme žádné právní důvody," uvedl Hamšík. Firma podle něho oznámí další postup v pondělí.

Podle Ptačinského nebude mít tento krok na převzetí nádraží žádný vliv. „To, že se zástupci firmy nedostaví, spíše tak nějak symbolizuje proces předávání z jejich strany," řekl Ptačinský. Správa odpoledne sdělí postup, který bude následovat. „Mohl by třeba padnout i případný termín další schůzky," podotkl. Zúčastnit by se dnes měl i ministr dopravy Dan Ťok za ANO.

Mluvčí železniční správy Kateřina Šubová už dříve uvedla, že zástupci SŽDC budou k dispozici na nádraží. „Budou po celý den i noc přítomni ve Vládním salonku pro případné dotazy podnájemců nebo veřejnosti,“ uvedla.

„Všechny podnájemce pražského hlavního nádraží jsme písemně vyzvali, aby s námi vstoupili v jednání, neboť jejich smlouvy se společností Grandi Stazioni 17. října zanikají. Naším cílem je pokračovat ve spolupráci,“ dodala.

Grandi Stazioni chce víc než miliardovou kompenzaci

Budova hlavního nádraží dřív patřila Českým drahám, smlouvu s Italy podepsal před 13 lety tehdejší generální ředitel podniku Petr Kousal.

„Moji předchůdci vyhráli výběrová řízení a na mně bylo, abych tu smlouvu dával dohromady. Já jsem právě chtěl, aby tam bylo ustanovení o dobudování Fantovy kavárny, aby tam byla podmínka, která bude nutit firmu, aby včas opravila hlavní nádraží,“ řekl.

„Dívám se na to tak, že když to nestihli, tak by měli od smlouvy odstoupit,“ doplnil.

Správa železnic ukončí spolupráci s Grandi Stazioni. Firma nestihla slíbené rekonstrukce

Číst článek

Pokud SŽDC společnost z objektu vypoví, bude požadovat 1,2 miliardy korun jako kompenzaci za rekonstrukci odbavovací haly a rovněž náhradu za ušlý zisk z dalších 30 let provozu nádraží.

Právě o 30 let by se podle správy železnic měla smlouva s Grandi Stazioni automaticky prodloužit, kdyby společnost do nedělní půlnoci stihla zrekonstruovat nádraží včetně historické Fantovy budovy. Z ní ale za 13 let zrekonstruovala jen vnitřek centrální části s takzvanou Fantovou kavárnou. Boční trakty včetně fasády památkově chráněného objektu dosud na opravy čekají.

Správa železnic minulý týden uvedla, že převzetí objektu provoz nádraží neovlivní a cestující jej nepoznají. Správu objektu má na starosti společnost ISS, se kterou už státní správce železnic o průběhu převzetí nádraží jednal. Zároveň SŽDC oslovila nájemníky, se kterými chce jednat o prodloužení nájemních smluv.

Grandi Stazioni do letošního června většinově vlastnily italské dráhy. Nově firmu vlastní francouzský investiční fond Antin a italská investorská skupina Borletti Group. Předloni česká pobočka Grandi Stazioni hospodařila se ziskem 54 milionů korun při výnosech přesahujících 144 milionů korun.

ČTK, Český rozhlas, David Černý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme