Zprávy → Regiony4. října  2016 v 14:49  

Trest za zběsilou honičku z Prahy do Plzně. Soud potvrdil pirátovi silnic 8,5 roku vězení

Soud potvrdil 8,5 roku vězení za honičku z Prahy do Plzně (ilustrační foto) - Foto: Honza Ptáček

Soud potvrdil 8,5 roku vězení za honičku z Prahy do Plzně (ilustrační foto)Foto: Honza Ptáček

Vrchní soud v Praze potvrdil trest pirátovi silnic Pavlu Hambergerovi. Recidivista si má za předloňskou zběsilou honičku s policií z Prahy do Plzně odpykat ve vězení 8,5 roku. Hamberger také nemůže pět let řídit a musí Hamberger navíc zaplatit pojišťovnám náhradu škody ve výši 130 tisíc korun. Soud zamítl odvolání jak obžalovaného, tak i státního zástupce. Rozsudek je pravomocný.

Soud nevyhověl odvolání devětadvacetiletého Pavla Hambergera, který usiloval až o poloviční trest. Jeho advokát Petr Morong tvrdil, že ačkoli byl řidič při honičce pod vlivem drog, měl auto pod kontrolou a nikoho nezranil. 

Hambergera hájil také tím, že policisté před jeho auto skákali sami, a tak by jeho klient neměl být trestaný za násilí proti úřední osobě. Soud tyto argumenty odmítl. 

„Pokud nedošlo k závažnějšímu následku, tak to nebylo zásluhou obžalovaného, ale dílem náhody a obratných reakcí účastníků dopravního provozu," konstatoval soudce. „Svým jednáním porušil v podstatě všechna pravidla silničního provozu," doplnil s tím, že právní řád považuje auto za zbraň už od roku 1923. 

Vrchní soud ale nevyhověl ani odvolání státního zástupce, který požadoval přísnější trest, a to kvůli Hambergerově bohaté trestní minulosti. Vyučený kuchař měl před úterním rozhodnutím 11 záznamů v českém rejstříku trestů, naposledy ho loni za drogový delikt potrestal soud v italském Udine. 

Dovolání k Nejvyššímu soudu? 

Státní zástupce nechtěl komentovat, zda se dovolá k Nejvyššímu soudu. Hambergerův obhájce se o této možnosti chce poradit se svým klientem. Morong zároveň řekl, že byl z verdiktu zklamaný. 

„Očekával jsem příznivější výsledek pro svého klienta. Podával jsem odvolání mimo jiné z toho důvodu, že s tou argumentací Městského soudu v Praze jsem nesouhlasil. Musím tedy i dnes zopakovat, že některý výroky městského soudu mě nepřesvědčily,“ dodal Morong. 

Devětadvacetiletý Hamberger spáchal svou jízdou trestné činy obecné ohrožení, násilí proti úřední osobě, maření výkonu úředního rozhodnutí, přechovávání drog a nedovolená výroba drog. Hrozil mu až desetiletý trest. 

Případ Pavla Hambergera 

Hamberger před dvěma lety nezastavil na výzvu policistů a hlídce se pokusil ujet. V té době měl navíc řízení zakázáno a v autě vezl léky určené na výrobu drog. Zhruba padesátiminutová honička začala v Praze, řidič ujížděl po dálnici D5, kde ho nezastavily policejní zátarasy ani střelba, při které ho policisté trefili do krku. 

Při své agresivní jízdě Hamberger projížděl za plného provozu křižovatky na červenou, vjížděl do protisměru a kličkoval mezi ostatními auty, která musela prudce brzdit. Na dálnici se také během honičky srazila policejní auta a Hamberger ujížděl rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Nakonec zastavil až v areálu plzeňské nemocnice. 

Pražský městský soud nepravomocně uložil Hambergerovi za riskantní jízdu, násilí proti úřední osobě, maření výkonu úředního rozhodnutí a přechovávání drog 8,5 roku vězení. Tento trest potvrdil v úterý i Vrchní soud v Praze. Hambergr vinu odmítal. 

Policie řeší každoročně desítky případů, kdy řidiči na výzvu nezastaví, ale přidají plyn

Místo aby na pokyn policie zastavili, snaží se řidiči kontrole ujet. Hlídky řeší každoročně desítky takových případů. Jejich počet navíc neklesá. Loni takových případů bylo podle statistik policejního prezidia zhruba 260. Za první pololetí letošního roku jich je téměř 130. 

Policie přitom ještě na začátku roku měla naději, že by takových případů mohlo ubývat. „V roce 2015 jsme řešili 260 případů řidičů, kteří nezastavili na výzvu policie a pokusili se ujíždět. V roce 2014 jsme těchto případů řešili více než 300," sdělil už dříve mluvčí Policejního prezidia Jozef Bocán. 

Řidiči navíc mají při honičkách s policií jen malou šanci ujet, řekl před časem Michal Hodboď z ředitelství dopravní policie. „Snažíme se medializovat, když naše hlídky pronásledují řidiče, kteří na výzvu nezastaví. Ve většině případů jsme úspěšní," konstatoval. 

Policie také nakoupila kvůli pirátům silnic 480 zastavovacích pásů. Loni je použila jednašedesátkrát.  

„Nedá se to používat ve všech případech. Záleží konkrétně na lokalitě. To znamená, jestli je tam velký provoz, jestli to není v zatáčce, aby například v důsledku toho nedošlo k nějakým nepředvídatelným okolnostem - například k nehodě," dodal před časem Hodboď. 

Autor:  Evelyna Kulíšková, Anna Kottová

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace