Zprávy → Regiony10. července  2012 v 19:11  

Třicítka lidí protestovala na Národní třídě proti uzavření stanice metra

Lidé se zdravotním postižením protestují proti uzavření zastávky metra Národní třída - Foto: Filip Jandourek

Lidé se zdravotním postižením protestují proti uzavření zastávky metra Národní třídaFoto: Filip Jandourek

Lidé se zdravotním postižením protestují proti uzavření zastávky metra Národní třída. Asi třicet občanských aktivistů se proto sešlo přímo u zavřené stanice, odkud se vydali na protestní pochod, aby stanici symbolicky pohřbili.

Protest zorganizovalo občanské sdružení Asistence, které pomáhá hendikepovaným. Zúčastnilo se ho i několik vozíčkářů. Vadí jim, že dva roky budou mít omezený přístup k nejrychlejšímu dopravnímu prostředku ve městě. 

Například studentka pedagogické fakulty Karolína Chloubová, která je na vozíku, bude mít cestu do školy výrazně ztíženou. Bezbariérový výstup z metra se totiž nachází přímo před její fakultou. 

„Vlastně by ani nešlo o to, že se Národní třída uzavírá. Já chápu, že tady jsou ještě nějaké další věci, které se musí stavět a podobně. Tady jde spíš o to, že Praha už dlouhodobě zanedbává zpřístupňování meter. Potom když to mám třeba několikrát do týdne jít pěšky, tak je to poměrně náročné. A navíc člověk ztrácí i docela dost času,“ řekla studentka. 

 

Studentka pedagogické fakulty Karolína Chloubová vysvětlila, proč se účastní protestu na Národní třídě

Vložit na svůj web

Protestující se sešli oblečení jako na pohřeb. Mnoho lidí se obléklo do černé, přinesli smuteční květiny a svíčky a průvod doprovodila rovněž smuteční hudba. 

Stanice metra se uzavře kvůli výstavbě obřího administrativního a bytového centra na Národní třídě. Ta je jednou z mála stanic, kam mohli vozíčkáři sjet výtahem. 

„Každá přístupná stanice v centru Prahy je klíčovým bodem. Tyto stanice jsou totiž čtyři. Tím pádem když vypadne jakákoliv jedna, tak se centrum města stává méně dostupné. Je to velice znát,“ potvrdil Erik Čipera z občanského sdružení Asistence. 

Do metra se vozíčkáři dostávají těžko 

Dodal, že na trase pražského metra je celkem 23 stanic, do nichž se vozíčkáři nedostanou, zatímco ve Vídni nebo v jiných městech je přístup do metra kompletně bezbariérový. I na tuto skutečnost měl dnešní protest upozornit. 

 

Erik Čipera z občanského sdružení Asistence a ředitel odboru dopravních agend na pražském magistrátu Jan Heroudek diskutovali o zpřístupnění metra vozíčkářům

Vložit na svůj web

„Dá se krásně nastoupit na okrajových částech Prahy, na stanicích, které byly vybudovány po roce 1989 a dál, kdy už se počítalo s výtahy. Ale potom je velice obtížné v centru Prahy vystoupit,“ myslí si Čipera, že Praha zaspala. 

Vedení pražského magistrátu tvrdí, že cestující mohou vystupovat na Můstku nebo Karlově náměstí, tam jsou ale vstupy bariérové. Vozíčkáři budou muset vystupovat na Florenci nebo na Smíchovském nádraží. 

Není to tak, že by se zodpovědné osoby nezamyslely, jaké problémy způsobí uzavření stanice vozíčkářům, brání se ředitel odboru dopravních agend na pražském magistrátu Jan Heroudek. Dopravní podnik podle něj předpokládal, že se do té doby vozíčkářům zpřístupní Můstek, dostal se ale do patové situace: 

Stanice metra B Národní třída je uzavřena - Foto: Filip Jandourek

Stanice metra B Národní třída je uzavřenaFoto: Filip Jandourek

„Dopravní podnik už dlouhou dobu usiluje o to, aby vybudoval bezbariérový přístupu na stanici Můstek. Pod tím dojmem například právě byly uzavřeny i smlouvy s investorem té stavby vedle obchodního domu Máj, ale bohužel se nepodařilo dosáhnout dohody s vlastníkem objektu, kam by měl výstup na Můstku vyústit.“ 

Vlastníci pozemků a objektů, kam by bylo možné bezbariérové vstupy umístit, mají podle Heroudka často neúnosné finanční požadavky.  

Upozornil také, že před rokem 1989 se při stavbě metra zkrátka nikdo nezabýval tím, jak ho zpřístupnit osobám se sníženou pohyblivostí, a na mnoha místech je proto stavba bezbariérového vstupu technicky náročná. 

„Dneska už se ví, že všechny stanice je možné zpřístupnit. Tady je spíš ta otázka vůle, co je pro nás důležité,“ nesouhlasí Čipera. 

Investice do výtahu, který dva roky nepojede 

Skutečnost, že uzavření metra se dotkne především cestujících, kteří potřebují bezbariérový vstup, vnímá jako hlavní problém celé akce i Miroslav Vančura z Centra dopravního výzkumu. Nelíbí se mu také, že nový výtah teď bude dlouhou dobu nevyužíván. 

 

Miroslav Vančura z Centra dopravního výzkumu se vyjádřil k dvouletému uzavření stanice Národní třída

Vložit na svůj web

„Výtah do stanice Národní třída byl zprovozněn v květnu loňského roku a na dva roky to bude umrtvená investice,“ upozornil. 

Za desítky milionů, na které stavba výtahu vyšla, se měl podle něj raději udělat bezbariérový vstup do metra například ve stanici I. P. Pavlova nebo Náměstí republiky. 

Uzavření stanice se dotkne zhruba dvaceti tisíc lidí, pro cestující bez hendikepu by to ale podle Vančury nemělo představovat tak výrazný problém. Připomněl, že do oblasti jezdí poměrně dost tramvajových linek a východ ze stanice Můstek na Jungmannovo náměstí je vzdálen řádově jen desítky metrů od současného vstupu ve stanici Národní třída.  

Autor:  Lenka Jansová  (lej), Kateřina Kozmová, Martina Vacková, Martina Mašková  (mam), Kristina Winklerová, Jan Bumba
Pořad: Zprávy  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle ráno každých 15 minut, většinu dne každých 30 minut, o víkendu večer každou celou hodinu  |  Délka pořadu: 2-10 minut  
 

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace