Spojení Brno - Vídeň přes Mikulov zřejmě není reálné

Dálnice z Brna na Vídeň přes Mikulov hned tak nebude. Možná vůbec ne. Nejvyšší správní soud totiž zrušil územní plán Břeclavska, který počítal s trasou silnice R52 přes Novomlýnské nádrže a Mikulov.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dálnice

dálnice | Foto: ceskedalnice.cz

S touto trasou dlouhodobě nesouhlasili ekologické organizace a soud jim dal za pravdu, že územní plán nebyl schválený v souladu s předpisy o posuzování vlivu na životní prostředí.

Návrh na zamítnutí plánu ale ve skutečnosti podaly dvě obce a vlastníci příslušných pozemků. Podle Pavla Černého z Ekologického právního servisu je nicméně rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jednoznačným úspěchem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dálniční spojení Brno - Vídeň. Téma pro Pavla Černého z Ekologického právního servisu a poslance KDU-ČSL Libor Ambrozka.

"Je to první případ, kdy se soud rozhodl zrušit celý uzemní plán vyššího územního celku. Zda se bude jednat i o faktický úspěch, bude záležet na tom, jestli budou posouzeny varianty spojení Brna a Vídně dálničního typu, a také na tom, zda bude vyvozena odpovědnost za dosavadní nezákonný postup," řekl Černý v Radiofóru.

Neplatný právní předpis?

Mezi hlavní argumenty kritiků projektu spojení přes Mikulov patří fakt, že ministerstvo životního prostředí postupovalo v souladu s neplatným právním předpisem, což je podle Černého asi největším pochybením.

"Věcný nedostatek posouzení byl ten, že vůbec nezohlednil alternativní spojení Brno - Břeclav - Vídeň. Dle nezávislých posudků navíc vyplynulo, že stavba by byla zcela ekonomicky neživotaschopná," zmínil Černý v Radiofóru.

Jeho slova před časem potvrdila náměstkyně hejtmana Anna Procházková, která uvedla, že k pochybení každopádně nedošlo u kraje, ale na ministerstvu životního prostředí. Podle tehdejšího ministra životního prostředí a nynějšího poslance KDU-ČSL Libor Ambrozka je ale toto tvrzení neopodstatněné.

"Jihomoravský kraj se tímto problémem zabýval několik let. Ministerstvo do toho vstoupilo ve fázi posuzování vlivu na životní prostředí. Navíc podle ministerských právníků se mohlo opravdu postupovat v souladu se zmíněným starým zákonem, jelikož podklady začaly být připravovány v roce 2001, kdy ještě platil daný zákon o posuzování vlivu na životní prostředí," řekl Ambrozek v Radiofóru a dodal:

"Byla vybrána nejvýchodnější varianta, a to vedení komunikace přes Mikulov. Zmiňovaná varianta přes Břeclav byla v té době v územním plánu řešená jen jako obchvat města a nebyla tudíž považovaná za alternativu ke spojení Brno - Vídeň."

Hlavní odpovědnost nicméně podle Pavla Černého z Ekologického právního servisu leží na příslušném krajském úřadu, který si měl vyžádat posouzení podle platného právního předpisu.

Lukáš Vincourek, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme